Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av HakanJ
VOC problem när bilen stått ett par dagar.
Om man då vill slå på dieselvärmaren får man till svar i appen, "bilen har inte används på ett par dagar det kan ta en timme att få kontakt med bilen".

I-landsproblem, men då får man gå ut och slå på värmaren direkt i bilen. Fler som stött på det?

Detta händer för att bilen vill spara ström.
av matsa71
Japp, det är en feature :-)
Den bör dock gå igång inom en timme, annars är något fel.
Från VOC-manualen:
----
Tillgänglighet
Efter att fjärrnyckeln avlägsnats ur bilen är VOC-systemets funktioner tillgängliga kontinu-erligt under 3 dygn och därefter en gång per timma under de kommande 11 dagarna.
----
Användarvisningsbild
av HakanJ
Det stämmer som du skriver att det blir en kontakt innom en timme.

Det man kunde önska är att man skulle kunna skicka en uppdaterd kontakt och direkt starta komunikationen och då kunna göre tex. motorvärmarstart.
av xerys2012
Det här blir intressant. Kommer ha haft min stående i 17 dar när jag kommer hem. Innebär detta att jag inte kommer kunna dra igång värmaren via voc, el måste jag göra ett försök o sen vänta en timme?
Användarvisningsbild
av joel80
Tydligen funkar ingen mobil kommunikation (eller mobilkommunikation också för den delen.. :) ) efter 14 dagar.
Lär mer här: http://www.volvocars.com/SiteCollection ... ase_SV.pdf
Står på 3:e sidan under "viloläge".
av xerys2012
Ok, så det innebär kallstart o kall bil för min del då alltså...

Förstår inte varför voc måste koppla upp sig en gång i timmen hela tiden. Vore det inte smartare om den gör detta efter att jag skickat en förfrågan via mobilen?
Användarvisningsbild
av joel80
Alltså den gör ju det under de första 3 dagarna, då är bilens gsm-enhet igång hela tiden och svarar dig direkt när du aktiverar något. Efter 3 dagar går den i första viloläge och kollar bara av inkommande en häng i timmen.. för att helt stänga av sig efter 14 dagar. Den måste vara igång för att kunna ta emot o då drar den ström. Jag tycker dock att 14 dagar är lite för lite.. man borde kunna återaktivara en vecka till eller tidsstyra en återaktivering från mobilen.
T.ex att man efter 13 dagar kan förlänga vakentiden en vecka eller 2 om batteriet är friskt nog. Eller att man i förväg kan säga åt den att vakna igen efter t.ex 3 veckor om man e borta på semester länge.

Vem tar emot önskemål om uppdateringar? :)
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]