- tor 27 dec 2012, 14:18
#711676
Jag har som många andra här på forumet blocketscanning som hobby och har hyfsat bra koll på prisutvecklingen på de flesta modeller och motorer av bilar jag gillar, det har gett upphov till en enorm irritation hos mig: S60 T3.
När S60 släpptes fanns det till synes oändligt många med momentum (+ intro?) för 249 900 hos handlarna. Idag två år senare ligger de billigaste s60 t3 kring 195 000 och uppåt. Hur ska man tolka detta? 20% värdeminskning på två år? Det låter fullkomligt ofattbart bra.
Jag har två teorier:
1. Alla gick iväg på treårsleasing
2. Bara de mest prismedvetna kunderna köpte dessa som lagerbilar eftersom de bryr sig mer om pris än "rätt" spec. De är också minst benägna att sälja en bil bara två år efter nyköp.
Har ni några idéer om varför det blivit såhär? Instegsmotorerna brukar ju rasa som stenar i pris men just denna är ett så kraftigt undantag från den regeln.
När S60 släpptes fanns det till synes oändligt många med momentum (+ intro?) för 249 900 hos handlarna. Idag två år senare ligger de billigaste s60 t3 kring 195 000 och uppåt. Hur ska man tolka detta? 20% värdeminskning på två år? Det låter fullkomligt ofattbart bra.
Jag har två teorier:
1. Alla gick iväg på treårsleasing
2. Bara de mest prismedvetna kunderna köpte dessa som lagerbilar eftersom de bryr sig mer om pris än "rätt" spec. De är också minst benägna att sälja en bil bara två år efter nyköp.
Har ni några idéer om varför det blivit såhär? Instegsmotorerna brukar ju rasa som stenar i pris men just denna är ett så kraftigt undantag från den regeln.