Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har som många andra här på forumet blocketscanning som hobby och har hyfsat bra koll på prisutvecklingen på de flesta modeller och motorer av bilar jag gillar, det har gett upphov till en enorm irritation hos mig: S60 T3.

När S60 släpptes fanns det till synes oändligt många med momentum (+ intro?) för 249 900 hos handlarna. Idag två år senare ligger de billigaste s60 t3 kring 195 000 och uppåt. Hur ska man tolka detta? 20% värdeminskning på två år? Det låter fullkomligt ofattbart bra.

Jag har två teorier:

1. Alla gick iväg på treårsleasing

2. Bara de mest prismedvetna kunderna köpte dessa som lagerbilar eftersom de bryr sig mer om pris än "rätt" spec. De är också minst benägna att sälja en bil bara två år efter nyköp.

Har ni några idéer om varför det blivit såhär? Instegsmotorerna brukar ju rasa som stenar i pris men just denna är ett så kraftigt undantag från den regeln.
av Lövet
Jag tror på teori 1. Runt 60-70% av Volvos nyförsäljning är tjänstebilar. Vänta till nästa år så ska du se att det väller ut bilar. Då rasar priserna.

Punkt 2) Nja, vet inte om jag tror på de sambandet. Min erfarenhet är att de som verkligen jagar bästa pris nästan har bilbyte som hobby.
Användarvisningsbild
av Brainy
andreas_lofgren skrev: Punkt 2) Nja, vet inte om jag tror på de sambandet. Min erfarenhet är att de som verkligen jagar bästa pris nästan har bilbyte som hobby.
Fast dom köper väl då sällan helt nya bilar? Snarare att de köper nästan nya bilar?
Användarvisningsbild
av crumpets
Förvisso, men ~250 ligger ju egentligen mer som en årsgammal bil i pris än en ny så det borde nog ha lockat en del såna köpare.
av Droopy
Fins ju väldigt få S/V60 bensinare överhuvudtaget ( runt 200st ) så att man försöker sätta ett högt pris kan jag förstå, sedan om de får den såld, är ju en annan fråga. Tillgången på bensinare idag är ju begränsad och likaså efterfrågan. likadant är det med V70 T4/F fins runt 200st där ochså varav knappt 40st etanolare.
Senast redigerad av 1 Droopy, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
Brainy skrev:
andreas_lofgren skrev: Punkt 2) Nja, vet inte om jag tror på de sambandet. Min erfarenhet är att de som verkligen jagar bästa pris nästan har bilbyte som hobby.
Fast dom köper väl då sällan helt nya bilar? Snarare att de köper nästan nya bilar?
Jag skulle säga att (de jag känner, mig inkluderat) jagar bra affärer. Sedan om det är nytt eller begagnat spelar liten roll.
av specos
Dock har jag noterat att S60 börjar komma ner i pris även hos handlare. Det har skett nu senaste månaden. Så om ett halvår bör det finnas ett knippe runt 150-160 som inte rullat alltför långt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Alla volvomodeller som är nyare än 3 år tappar ofta väldigt lite då många privatkörare vill åt dom som begagnade. När sedan 3 års gränsen är passerad och marknaden överfylls av gamla leasingbilar åker priserna neråt. Att det sedan i detta fallet är något så ovanligt som en bensinare (som dessutom fortfarande finns som ny) gör ju saken ännu "bättre", då hålls priserna dessutom uppe av normal tillgång/efterfrågan princip.

Av ovanstående anledning är det ofta en mycket bra affär att köpa en ny modell och har den i 1-2 år och sedan sälja. Det viktigaste (och tråkigaste) är att det gäller att hålla inköpspriset nere vid köpet, alltså så lite utrustning som möjligt, om man vill förlora så lite som möjligt på affären.

Själv köper jag bil för att jag vill ha den, som jag vill ha den, och bryr mig inte nämnvärt om beräknat värde om 5-6år som jag brukar ha bilarna i.

/Martin
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]