Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelF
Hej på er,

Jag är ny här forumet. Beställde en V60 D4 AWD (röd) med R-Design och High-Tech pkt nu i veckan. Kör en V70 D3 2011 idag.
Gick på V60:an dels för att jag trivs bra med märket samt att jag tycker V60:an är bland de snyggaste familjecontainrar som
går att köpa idag. Sedan gjorde det ju inget att dynamic ed gör att man får in grymt mycket utrustning till vettiga pengar.

Tog AWD med Automat mycket för att man (vad jag förstått) får D5 motorn ist för den mindre 2 liters dieseln.

Nu till frågan. Är det någon som testat RICAS 245hp mjukvara? Grämer mig lite över att BSR inte har någon programvara till 2013 D4 AWD eftersom
dom har motor/drivline garanti (som RICA inte har) är inte helt tillfreds med att göra detta ingrepp på en helt ny bil och bli av med garantierna.

Som sagt... Någon som har/kör en D4 AWD med just ricas 245hp ? Hur är den att köra mot standard? eller en D5a ?
av tunnis
Har Rica 245 i min xc60 och bilen går helt underbart. Väldigt pigg på gasen och fantastisk vid omkörning och sportläge.
Klart bättre än grannens D5. :wink:
av raggar68
Hej, kör en V70 D5 AWD automat med RICA 245Hk och 500Nm från 2012. Även jämfört med en D5:a så är skillnaden stor, hela bilen känns annorlunda och det går som ett troll, särskilt i sportläget. Växellådan blir blixtrande snabb i jämförelse och man kan faktisk vid vanlig körning märka av en minskning på förbrukningen. En annan bra grej med RICA är att alla lägre steg medföljer så för min del fick jag även E-power mjukvaran, karaktären är helt annorlunda men så är den också utformad för att minska förbrukningen, kan dock vara bra att köra med på vintern när man ändå inte har greppet. Den ger 230Hk och 470Nm, med den i kör jag min blandade körning på 0,65l/mil. Kanske ingen som höjer på ögonbrynen för dom siffrorna men jag kan tala om för den bilen är det lite, inte känd för att vara bränslesnål.

En kompis till mig har en XC60 D4 AWD automat 2013 som köpte RICA samtidigt som mig och han gick ju från trötta 163Hk till reptilsnabba 245Hk och han är om möjligt ännu mer nöjd en jag. Han rejsade mot en XC60 T6 från 90-200 och då var det ganska jämt, men sen drog T6:an i från, men den har ju 304Hk dubbelturbo bensin sexa!

Vi har bara gott att säga om RICA som rekommenderas!

MVH
Roger
av KS12
Hej,
Hämtade ut min nya V60 AWD D4 förra veckan i Växjö. Ringde innan för att kolla om BSR hade tid att optimera men fick till svar att de inte hade "knäckt koden" ännu! Ringde dem idag igen för att verkligen kolla hur det ser ut. Enligt dem ser det inte ut som om de kommer kunna få fram en optimering! Har någon annan fått samma svar från dem?
Nämnde även att Rica verkar ha löst problemet vilket de inte trodde på.
Är det någon som vet om Rica verkligen har en optimering till årsmodell 2013?

Mvh
Kalle
av Maximuspro
KS12 skrev:Hej,
Hämtade ut min nya V60 AWD D4 förra veckan i Växjö. Ringde innan för att kolla om BSR hade tid att optimera men fick till svar att de inte hade "knäckt koden" ännu! Ringde dem idag igen för att verkligen kolla hur det ser ut. Enligt dem ser det inte ut som om de kommer kunna få fram en optimering! Har någon annan fått samma svar från dem?

Mvh
Kalle
Ja har optimerat idag! :D
av raggar68
Läs mitt inlägg om Rica ovan. Kompisen har en XC60 2013 och jag har en V70 2012, inga problem för Rica........ 245hk, 500Nm
av KS12

Mvh
Kalle
Har nu optimerat och jag ångrar inte en sekund att jag valde D4 AWD före D5. Aldrig har jag fått så mycket nöje för 8.900 kr.
Tack för att ni rekommenderade Rica när inte BSR kan leverera!

/Kalle
av AxelF

Mvh
Kalle
Jag har också en D4 awd som jag hämtade ut förra veckan. RICA 245hp 500nm åkte in dagen efter och den går som ett troll. Hörde också med bsr innan jag köpte Ricas mjukvara eftersom jag använt bsr tidigare på andra bilar. Dom sade bara att dom inte hade nåt ännu.

Fattar inte vad det är för nån kod dom ska "knäcka"
Bränslytryckgivare

Givaren ser ut så här - https://www.aut[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]

I dokument som batteribolaget skickat in till a[…]

Ajdå, såpass. Jag får lämna[…]