Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Har en liten egenhet som jag måste fråga om som stört mig.

Här hemma har vi en rejält lutande nedförsbacke, som slutar i en T-vägskorsning. Med en manuell låda brukar jag smyga ner för backen på 4an, sen när jag närmar mig korsningen, växka till 3an och motorbromsa så pass att jag kan hinna kolla om det kommer bilar, om inte så rullar jag ner på trean och sen gasar lite för att komma ut på vägen, allt hur mjukt som helst.

Med XC60n styr kör jag ner för backen och använder bromsen för att styra hastigheten, och när jag kollat höger-vänster och trycker på gasen för att komma ut på stora vägen (rullar kanske 20 km/h svagt nedåtlutande, då oavsett hur mjukt jag trycker ner gasen så blir det alltid ett ryck och sen fullt ös så man nästan trycks bak i sätet av accelerationen. Hur många gånger jag har försökt göra detta så är det helt omöjligt att "smyga" ut mjukt. Det blir alltid ryckigt och med en morrande motor och rejält tryck.

Ska det vara så här? Det jag tycker är konstigt är att det kanppt händer något när jag nuddar gasen mer än ett svagt morrande, när jag då trycker djupare så kommer jag till en punkt där det blir fullt ös istället, med nedväxling och rejält vrål från motorn som följd...

Bilen har precis varit inne för uppdatering av VOC-motorvärmarprogram, man sa inget om nya uppdatering av växellådan...

/S
Antar att du har Geartronic. Tidigare modeller, exempelvis min från 2012, har haft ett programfel som kan ge ryck när man saktar in. Om det kan yttra sig som det du beskriver vet jag inte riktigt - har inte provat. Dessutom vet jag inte om det är fixat på 2013 års modeller.

Har du provat att köra i läge S istället? Eller utnyttja manuella växlingsmöjligheten just för det momentet? Den möjligheten finns ju där just för att man själv ska kunna kontrollera hur växlingarna görs, om man inte är nöjd med vad automatlådan själv hittar på vid något speciellt tillfälle/omständighet.
apersson850 skrev:Jaså. Det är ju just för de situationer när man inte är överens med hur lådan gör som manuella lägen på automaterna uppfanns.
Ja, och för att motorbromsa.

Om man rullar ned för en backe i autoläge så lär ju växellådan lägga i en hög växel?
När man sedan gasar så växlar den ned eftersom kraften inte räcker på den höga växeln...

MrNorth skrev: Det känns mest som om växellådan "gör fel"...
Det tycker jag mest hela tiden när jag kör automatväxlat. :D
Gud vad jag hatar automatlådor! :wink:

Däremot så har jag ett par andra felk[…]

Menar du att när du losar klippset få[…]

Relä luftpump 850

Hej. Nu har jag sökt på de flesta st&au[…]

Okej, Jag testade en orginal bosch lmm från […]