Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mackan_GBG
Ni som provkört och kommit till köp. Är skillnaden mellan D3 & D4:an stor nog att välja D4:an? På pappret är ju D3:an en halvtrött pjäs.

Skall givetvis ut o provköra men vill höra lite mer era erfarenheter innan jag åker ut.

Så ös på med era erfarenheter!
Användarvisningsbild
av laser2
Jag valde D4, provkörde D3 i somras och tyckte den var klart piggare än lilla D2. Så först var jag klart inne på en D3, men det skiljer bara 4900kr i listpris mellan D3 och D4 i DE utförande, med Volvorabatt som Volvoanställd blev det bara 4300kr i skillnad. Båda är miljöklassade så det var ingen issue heller. En Polestaruppgradering ligger väl på ca 9000kr, så 4300kr i mitt fall kändes prisvärt för +27hk och +50Nm.

Nu har jag inte gjort någon direktjämförelse mellan D3 och D4 vid samma tillfälle, men upplever D4 som klart piggare än D3.
Borde vara hyfsat jämförbart med en Polestaruppgradering som många tycker ger stor skillnad.
Användarvisningsbild
av Guru
Körde en S60 D3 MY13 (136hk) man. i somras. Gick riktigt bra trots tunga 18". Var tvungen att kolla efteråt om det verkligen var en MY13 och inte en MY12. Hade någon sagt till mig att det var en D4 fast med D3 emblem så hade jag köpt det direkt!

I normal körning är det ingen skillnad och D3 räcker! Om man inte anser fullgas i parti och minut är normalt, då är man ju aldrig nöjd.
Å andra sidan skilljer det inte så mycket och några kronor får man säkert tillbaka vid försäljning.
Användarvisningsbild
av skyrazer
Läste i teknikens värld om en liknande fråga nyligen fast då på en V70 där dom faktiskt rekommenderade D3:an då det enbart skiljde typ 0,7 sek 0-100 och lite så. Den kunden var iofs redan inne på D3 så det var kanske inte så svårt val...
Dock stod det i senaste numret att Volvos bilar med 163hk är dom som är absolut mest attraktiva på beg-marknaden.
Jag hade lagt till pengarna och köpt en D4 alla dagar i veckan :)

Lycka till!
av xerys2012
Fyller på tråden och kan varmt rekommendera D4:an. Stod själv i valet o kvalet mellan dessa 2 motorer, och hade miljötänket och förbrukningen i huvvet. Men är sjukt nöjd att jag valde D4:an. Kör med ägg under pedalen 98% av tiden och försöker hålla förbrukningen nere vilket verkligen går. Men när man gör en omkörning eller bara pillar till lite på pedalen, 5-6 vxl, 70-80 km/h så drar det iväg som bara den.

Tror även den kommer bli lättare att bli av med i framtiden. Se bara till att få den reggad innan årsskiftet, annars mister du skattebefrielsen på D4:an. Osäker på om D3 fortsätter som miljöbil 2013...

Men som du säger, testa båda. Börja med D3:an så kommer du märka skillnaden när du kör den starkare. Ångrar mig inte en sekund! :P
Användarvisningsbild
av Guru
xerys2012 skrev:Osäker på om D3 fortsätter som miljöbil 2013...
Nej, det räcker inte med "strax under 120g" CO2 i en V70 längre.

Jag har 6 filer och 2 mappar i roten på USB[…]

Koppla ur högtalarna a bak så.slippet d[…]

Inte tänkt på de på v70n med i al[…]

Bygga ”busbil”

Ja du lär ju få bra mkt mindre häs[…]