Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av riha
Tjena.

Min före detta arbetskollega, som även går under namnet "kave" här inne kör numera BMW.
Han har fått tillgång till möjligheten att via dold meny i färddatorn kunna justera den differans som det är mellan angiven förbrukning och verklig förbrukning, för att på så sätt ha en mycket mer korrekt färddator (förbrukning).

Någon som hört något liknande om volvos färddator, finns det någon hemlig knapptryckning för att komma åt dold(a) meny(er) på färddatorn?

Min avviker inte allt för mycket (0.2 -0.3 l/100 km), men skulle vara gött att få det justerat.

Eller vet någon om det går att få fixat hos volvo?
Användarvisningsbild
av hållundan
Upp, upp, ner, ner, vänster, höger, vänster, höger, B, A? :roll:

Nej, men allvarligt så är detta inget jag hört något om. Vore intressant om det finns möjlighet att fixa till... Fast, helst av allt hade det varit trevligare om det gick att justera andra hållet, så att förbrukningen motsvarade glädjemätaren. Men det är ju en annan diskussion (Drive drar mycket bränsle...).
av riha
torkild skrev:Lurer på det samme. Min xc 70 2013 har et forbruk på ferd datoren på 7,7 og ved fylling 8,8 pr mil. Testet speedometeret med å bruke en tomtom gps og det stemte veldig bra, avvik på 1-2km ved 80 km. Ser på linken din :http://www.spritmonitor.de/en/detail/469699.html. Hvordan virker dette?

Jag fyller i det vid varje tankning. På så sätt kan jag hålla koll på vad bilen förbrukar.
Det är manuellt arbete :-)

Det är bara att registrera sig och sedan varje gång man tankar så anger man mätarställningar och hur mycket man tankat och vad det kostade. Man anger även färdator infon för att se hur mycket det avviker.
Volvo V50 "Mr White"

20250516_161716.jpg En liten vår bild p&ar[…]

Är det bara jag som upplever att nya bilar […]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]