Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Alvin
Tänker köpa en V60 AWD men vilken motor väljer jag? Finns många saker att beakta men är båda lika intressanta när jag en dag ska sälja bilen? Det är väl samma motor med olika mjukvara?

Jag åker inte mycket, effekten spelar egentligen ingen större roll för mig och bränsleförbrukningen kommer aldrig bli min största utgiftspost i bilägandet. Automat ska jag ha och fyrhjulsdriften är ett plus. När jag efter många års uppehåll från Volvo då jag haft annat svenskt bilmärke försöker sätta mig in i modellutbudet så ser jag att det finns många fler motorer än D5 som var det som gällde "på min tid". Kanske värderas andra saker än värsta effekten nu.
Tacksam för tips vad jag ska välja.
av Halvmas
Om du inte bryr dig om effekten skulle jag ta D4 alla dagar i veckan. Samma motor som D5 men med kortare vridmomentkurva och mindre effekt. Den är billigare i inköp och i normal körning känner du ingen egentlig skillnad. Skulle du vilja ha mera pulver finns förhoppningsvis Polestar efter ett par år till bilen. Om du däremot vill ha lite extra marginaler vid omkörningar och få en skojigare bil så ta D5:an. Bägge två kommer i princip att ha tappat lika många % när du ska sälja så det är ingen större skillnad om det inte kommer några skatteregler baserat på effekt som gör att D5:an faller mer.
av slippy2
Tänk igenom om du verkligen behöver awd, jag provkörde båda, och utan AWD var märkbart kvickare. Sedan drar den ca 1dl mindre i verklig förbrukning. Lillebror har Polestar i sin D3 Awd men min är märkbart snabbare, även innan Polestar.

Är det bara jag som upplever att nya bilar […]

Hur ser omvandlaren ut? Allt som fjädrar det […]

Köpråd

Ju mera mil desto större risk för dyra r[…]

Broms höger fixas aldrig

Var det ett helt nytt ok på höger sid[…]