Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Hörde någon som påstod att vid besiktning av bilar med dieselmotorer så varvar bilprovningen upp till 3000 r/min för någon form av avgaskontroll. Är detta påstående korrekt. Jag anser att detta är skadligt att varva en dieselmotor utan belastning på detta sätt.
Torde vara skadligare att varva den med belastning, då det förstås sliter mer på motorn.
Bensinmotorer provas i alla fall vid 2500 r/min, så antagligen görs något liknande på dieslar. Jag har inte haft diesel länge nog för att ha besiktigat än.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
volvoc70cab skrev:Hörde någon som påstod att vid besiktning av bilar med dieselmotorer så varvar bilprovningen upp till 3000 r/min för någon form av avgaskontroll. Är detta påstående korrekt. Jag anser att detta är skadligt att varva en dieselmotor utan belastning på detta sätt.
Vad skulle vara skadlig att vava en modern motor utan belastning ????
Detta forum är av hög klass. Har vid samtliga frågeställningar här alltid fått snabbt svar av hög kvalitet. Tack till alla er som hjälpt mig med svar.

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.