Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
kamilenski skrev:
XC60 skrev:Snyggt jobbat, men det är dags att fixa utsläppen för automaterna också. Eftersom det inte nämns ett ord om automat i pressreleasen så kan man anta att inget hänt på de versionerna.
Just detta vill jag veta mer om. Ska bara ha automat i all framtid.
Håller med. Samma sak gäller för övrigt AWD för min del. Så länge Volvo inte får till denna kombination kommer det inte att bli någon Volvo för min del tyvärr.
av XC60
Amli skrev:
kamilenski skrev:
XC60 skrev:Snyggt jobbat, men det är dags att fixa utsläppen för automaterna också. Eftersom det inte nämns ett ord om automat i pressreleasen så kan man anta att inget hänt på de versionerna.
Just detta vill jag veta mer om. Ska bara ha automat i all framtid.
Håller med. Samma sak gäller för övrigt AWD för min del. Så länge Volvo inte får till denna kombination kommer det inte att bli någon Volvo för min del tyvärr.
Automat och AWD är det som gäller för mig också, när jag bytte bil i vintras så föll Volvo bort p.g.a. utsläppen på bilar med aut och AWD (företagspolicy). Där har ju som sagt BMW lyckats körcykeloptimera betydligt bättre. Hoppas Volvo får nya automatlådor snart också, kanske skulle slå en signal till ZF...
Användarvisningsbild
av Mabuse
StringerBell skrev:
MattiasD skrev: Det Volvo nu har gjort är ju att optimerat de stora dieselnarna för körcykeln.
Äntligen. BMW har gjort detta i säkert fem år. Det har legat Volvo till last att de presenterat "realistiska" siffror och inte gjort som tyskarna, med BMW i spetsen. Vi Volvoägare med ett par, tre år gamla bilar får betala onödigt hög skatt för all framtid pga Volvos senfärdighet.
Det är inte Volvos fel, det är regeringens fel. Miljöbilspremier ska vara teknikneutrala och baseras på realistiska och verklighetsanpassade mätresultat. Först då kommer miljöbilspremier att leda till miljövänligare bilar.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Knight8806 skrev:Har motorerna blivit miljövänligare?
Marginellt.
EU-körcykeln baseras ju inte på en realistisk körcykel. När du accelererar ut på E4:an från en parkeringsplats med en ny D5:a är den precis lika skitig som en gammal D5:a.
Som nämndes ovan anger EU-körcykeln att bilen ska accelereras från 0-70km/h på 20s. Gör du det kommer grannens finniga tonåring med moppe att köra ifrån dig. :-O) :-(O) :mrgreen:

Hur påverkar det den individuella konsumentens bilägande (dvs. själva ägandet, drivmedel, skatt osv.)? Den blir billigare!
Det blir den. Men naturen får lida mer.

Det skiljer mindre än 1% i utsläpp mellan V60 D2 och D5 enligt EU-körcykeln.
Vilken av bilarna är miljövänligast när du väl börjar köra runt med dem? Tror du fortfarande det bara skiljer 1% i utsläpp då?

Att körcykeloptimera en stark diesel är Greenwash, rätt och slätt.
Det är ett simpelt trick, men det funkar ju uppenbarligen.
Odi profanum vulgus.
av MattiasD
Enligt förslaget på ny miljöbilsdefinition uppfyller ingen av dessa bilar miljöbil kraven nästa år. Men tyvärr är är nya defintionen inte så mycket hårdare som den borde vara. Men för tillfället är bara Volvos Etanol- och Gasbilar som uppfyller kraven.

Ja da, John. Har hatt problemer med at lyset for […]

En suv till som är värdelös inget k[…]

D4 VEA dricker olja

Okej, så jag kör på vanlig olja d[…]

Sportkatt, motorlampa lyser?

Använd rätt sorts katalysator.