Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrY
mojja skrev:Kör på det bränsle som passar plånboken bäst.

Att vi i landet mellanmjölk tror att vi kan gör någon inverkan på klimatet när hela hela Asien och usa totalt skiter i allt vad växthuseffekten heter är bara ett stort skämt som våra politiker använder för att pungslå oss stackars dumma medborgare på ytterligare skattepengar så att dom kan öka sina egna löner och förmåner.

Våra kära politiker skiter blankt i vilka kostnader vi övriga medborgare dras med då dom själva står utanför denna värld och lever som rockstjärnor.

Men vi gör väl som vanligt antar jag och knyter näven lite i byxfickan mumlar ett par ord och betalar utan protest?
Vi i landet mellanmjölk har gjort stor skillnad förr - varför tror du att hela världen använder sig av svensk vattenreningsteknik? varför tror du Euro NCAP finns? varför finns överhuvud taget mobiltelefoner? - därför att svenska staten och svenska institutioner ställt höga krav som tillverkarna anpassat sig efter och fått fram spetsteknik. Sen kan man titta på landet rödgröd - över hälften av alla vindkraftverk i USA är tillverkade av Vestas. Läs din historia!

Om du ogillar dagens politiker så finns det bara ett svar - gör det bättre själv! Det står var och en fritt att ge sig in i det enorma slitjobb som politiken är. (Själv skulle jag nog snarare satsa på något som ger högre timpenning - hantverkare eller bilmekaniker)
Användarvisningsbild
av MartinS
För att dra lite liv i tråden igen:)

I förra veckan läste jag en artikel om kväveoxiders skadliga inverkan på människor och natur när jag satt i ett väntrum och inte hade något bättre för mig. Efter det jämförde jag min XC60 T6 mot en V50 DrivE när jag kom hem av ren nyfikenhet.

Min stora "miljöbov" släpper ut en femtedel av vad en "miljöbil" V50 gör. Snacka om att miljöbilsdefinitionen är felgängad...

/Martin
av MattiasD
Det har jag och många andra påpekat länge. Miljöbilsdefinitionen fokuserar ensidigt på koldioxid vilket är ett annat utryck för energiförbrukning. Denna energiförbrukning mäts med en mätmetod som enbart mäter energiförbrukning under låg belasting. Det är bra att minska energin. Men mätningen borde ske under högre belastning ochbilar som använder förnyelsebar energi borde gynnas mer än fossil.

Javisst, din bil är bättre för närmiljön än den "snålaste" dieselbilen. Dieselbilen är dock bättre för klimatet. Men en bil som går på E85 är bättre för både närmiljön och klimatet.

Det är mycket dumheter i miljöbil- / bränsledebatten.
Användarvisningsbild
av MartinS
MattiasD skrev: Dieselbilen är dock bättre för klimatet.

Du menar då samma klimat som tar enorm skada av kossornas fisande?

Tur att man bara har ett barn iallafall eftersom en männsiska sprutar ut runt 250kg koldioxid per år. Det motsvarar cirka 100mil med T6:an :-) Hade man haft sömnapne kanske man kunde ta en extra sväng med gott samvete någon gång i veckan;-)

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
MartinS skrev:I förra veckan läste jag en artikel om kväveoxiders skadliga inverkan på människor och natur när jag satt i ett väntrum och inte hade något bättre för mig. /.../ Snacka om att miljöbilsdefinitionen är felgängad.../Martin
Hedersvärt att läsa sådant i ett väntrum. :-)-) Tyder på ett seriöst engagemang. Många människor (inte minst journalister och politiker) skriver/snackar för mycket och vet för lite... :roll:
Det finns många bra artiklar lite här och var som är skrivna av kunniga skribenter. Ett exempel på motsatsen är idag motorjournalisters hyllande av dieselbilar som jordens frälsning.

matzen10 skrev:/.../Ibland känns det som att sila mygg o svälja kameler... Bra idé om att nyansera informationen. Kanske någon initierad vill starta en tråd och reda ut begrepp som kolväten och annat?!
Ja, en tråd där vi diskuterar transportsektorns påverkan på miljön vore intressant. Det är ett komplext ämne och det finns mer än CO2 som är problem. Transportsektorn mjölkas som en ko när det gäller skatteindrivning och det piskas upp en stämning att bilister är omoraliska som förpestar tillvaron för alla. Sanningen är att skatteinkomsterna från bilisterna skapar välstånd i samhället och det finns många onödiga saker, som har stor miljöpåverkan, man kan dra in på innan man ska begränsa bilismen. Skrev lite om att sila mygg och svälja kameler i denna tråd.
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
Kanske den tråden kan utvidgas till att handla om alla slags emissioner och bränslen? Vi som gillar bilar (antar att de flesta på detta forum gör det) ska givetvis gör vad vi kan för att begränsa miljöpåverkan men det ska ske pedagogiskt, logiskt och rättvist från politikernas sida.

MattiasD skrev:Det har jag och många andra påpekat länge. Miljöbilsdefinitionen fokuserar ensidigt på koldioxid /.../
Ja, verkligen. Det dummaste som väntar runt hörnet just nu är elbilar/laddhybrider i ett läge där vi är långt ifrån en global lösning på miljövänlig elenergiproduktion. Men ur beskattningssynpunkt perfekt eftersom kol till elproduktion finns det gott om under en överskådlig framtid. Flytande fossilbränslen tar ju slut. Skrev några inlägg om miljöpåverkan (mest NOx och CO2) av elbilar/laddhybrider här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 77#p600680
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 77#p601981
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 77#p603340
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Servostyrning xc-70, 2008

Går väldigt trögt vid stillast&ari[…]

Problem med p-broms v60 cc-19