Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
Är det någon mer än mig som tycker att dieselvärmaren i nya V60 D3 har sämre kapacitet än tex. V70II MY2009? Är den på lägre effekt i V60, V70II MY2009 har en Ebersprächer på 5,0 kw. Sen tycker jag också att kupevärmen är lite långsammare, mindre värmepaket?
Användarvisningsbild
av hållundan
Har ingen referens mot just V70II, men i helgen då vi drog från Hemsedal i -12 med en V60 D3 MY11 dröjde det extremt lång tid innan maxvärmen i utblåsen kom till. Extremt dålig värmeprestanda imho.

Min nuvarande OG9-3 1998 brassar ju bättre rent hetvärmemässigt vid kallstart.

Ädit: Min referens/tyckande i tråden var visserligen egentligen mot värmepaketet som sådant, inte dieselvärmaren enbart, men ändå.
av dimster
Min v60 DRIVe tar väldig lång tid på sig utan dieselvärmare. Min förra v60 T3 blev var betydligt fortare.
Användarvisningsbild
av meko
Detta är ju ett problem hos alla "snåldieslar". Motorerna är så effektiva att det inte blir så mycket restvärme. Det blir helt enkelt inte lika mycket över till kupévärmen som hos en bensin/etanolmotor. Det är därför så många dieselbilar (alla Volvodieslar t.ex.) har tillsatsvärmare monterade redan som standard, då de behövs för att hålla motortemperaturen uppe i kall väderlek. Är det sedan svinkallt, ja då räcker det inte alltid till eller så tar det väldigt lång tid innan det blir varmt i bilen.

Utöver detta kan jag säga att jag hos ett helt annat bilmärke märkt en stor förändring, vad det gäller just kapaciteten hos själva tillsatsvärmaren, mellan den "förra" generationens värmare (2008) och den senaste (2011). Den nya är typ värdelös. Inte alls samma kapacitet..! :evil: Detta gäller Webasto! Tror att Volvo kör med dem också... Samband..? :shock:
av MattiasD
Dieselmotorerna går på luftöverskott. Dvs mer värme går ut genom avgasröret på en diesel jmf med otto (bensin/etanol). Därför sämre kupevärme och inget annat.
Användarvisningsbild
av meko
MattiasD skrev:Dieselmotorerna går på luftöverskott. Dvs mer värme går ut genom avgasröret på en diesel jmf med otto (bensin/etanol). Därför sämre kupevärme och inget annat.
???? Ehhhhh...! ?:-/ ?:-/ ?:-/

Ok, hmmm vi säger väl det! Vi får ta detaljerna en annan gång! :wink: Poängen är ju densamma i alla fall!
av LJN
Back to topic: Är dieselvärmaren i V60 mindre är den i V70II MY 2.0D 2009 och är värmepaketet mindre också?
Mer, är det en Ebersprächer eller Webasto och var sitter på V60? Jag kan inte se den i motorrummet?
av marcbe
LJN skrev:Back to topic: Är dieselvärmaren i V60 mindre är den i V70II MY 2.0D 2009 och är värmepaketet mindre också?
Mer, är det en Ebersprächer eller Webasto och var sitter på V60? Jag kan inte se den i motorrummet?
Fakta: Det är samma bränslevärmare (Webasto) i V60 som i V70. Eftersom motorrummet är i stort identiskt (Y20 plattform) sitter den på samma ställe, ovanför/bakom höger framhjul. Dvs du ser den inte från motorrummet.
Även värmarpaketet är identiskt med V70.

Det som skiljer är mjukvarustyrning mellan olika modeller samt skillnader mellan årsmodeller. Din V70 -09 hade en äldre variant på bränslevärmare.
av LJN
marcbe: Tack för svar, då är det troligtvis en Webasto Thermo E/evo 5 som sitter i med maxeffekt 5,0 kW. Så den bör vara lika effektiv som den äldre Ebersprächer modellen. Men det kan skilja på programeringen hur dom styr halv resp. full effekt. Volvo kanske har prioriterat lägre förbrukning och miljöpåverkan?
Användarvisningsbild
av Doffen
Kan være glad for at volvo kuttet ut eberspacher søppelet.
Har en webasto på 5kw i min bil, og kan ikke si meg annet enn strålende fornøyd nå som det er -16 grader ute. Glad jeg ikke kjører WV passat som politiet sliter med

I V70II My08 sitter det en Webasto Thermotop V på 5 kW

Hämtade ut en V90 MY26 förra veckan oc[…]

Problem med p-broms v60 cc-19

Tjena! För några veckor sedan fick jag[…]

Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]