Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Malmstroem
MartinS skrev:Ytterligare något som vore finfint vore om man slapp sitta och hålla inne minnesknappen medans den ställer om sig. För mig som är lång är det lite meckigt att behöva böja på ryggen och hålla inne knappen i några sekunder på förarstolen innan jag får plats att sätta mig i bilen. Jag förstår att det säkert är någon säkerhetsgrej så man inte skall klämma sig men det borde man väl kunna komma runt på något sätt.
Kan knappast vara säkerhetsrelaterat. När nyckelminnet används så åker stolen så vackert bakåt när förardörren öppnas utan att någon knapp behöver hållas nere.

Om det går för trögt stannar stolen. Den funktionen verkar ha blivit känsligare med åren, vilket gör att på XC70 -12 så står jag utanför och tittar på när stolen åker bak. På V70 -05 så är det bara att sätta sig när stolen åkt tillräckligt långt bak för att komma in -- den fortsätter i alla fall bakåt, medan samma betende med XC70 gör att stolen stannar.

(Nyckelminnet är kopplat tilll nyckeln. Den ställer tillbaka stolen till det läget stolen var i sist bilen låstes med den nyckeln. Efter du låst upp så börjar stolen röra sig när du öppnar förardörren. Synnerligen trevlig funktion och finns numera som ett "måste" krav vid bilbyte.)
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev: Ytterligare något som vore finfint vore om man slapp sitta och hålla inne minnesknappen medans den ställer om sig. För mig som är lång är det lite meckigt att behöva böja på ryggen och hålla inne knappen i några sekunder på förarstolen innan jag får plats att sätta mig i bilen. Jag förstår att det säkert är någon säkerhetsgrej så man inte skall klämma sig men det borde man väl kunna komma runt på något sätt.
Använder du alltid din egen nyckel så ställer ju stolen in sig automatiskt när du öppnar dörren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Malmstroem skrev:
MartinS skrev:Ytterligare något som vore finfint vore om man slapp sitta och hålla inne minnesknappen medans den ställer om sig. För mig som är lång är det lite meckigt att behöva böja på ryggen och hålla inne knappen i några sekunder på förarstolen innan jag får plats att sätta mig i bilen. Jag förstår att det säkert är någon säkerhetsgrej så man inte skall klämma sig men det borde man väl kunna komma runt på något sätt.
Kan knappast vara säkerhetsrelaterat. När nyckelminnet används så åker stolen så vackert bakåt när förardörren öppnas utan att någon knapp behöver hållas nere.
Fast man är ju ganska säker på att ingen sitter och kläms fast i bilen när du låser upp den, typ. Jag tror det är säkerhetsrelaterat faktiskt.

Jag och frugan använder bara en nyckel, skulle hon ha en egen skulle den vara borta på en vecka. Nu märker man rätt fort om man behöver leta upp den vilket är lättare om den varit bort i 12 timmar än om den varit borta i en vecka.

Så för MIN del vore ett enkelt klick på minnesknappen grymt skönt, samtidigt som jag önskar minnen på passagerarstolen, det vore riktigt bra. Jag tror alla har ganska olika preferenser faktiskt, allt berodde på hur många, vilka och till vad man använder bilen. Jag har förstått att det finns dom som har bilen som picknickfilt också, det är inte riktigt min stil ;-)

/Martin
Användarvisningsbild
av StringerBell
MartinS skrev: Jag och frugan använder bara en nyckel, skulle hon ha en egen skulle den vara borta på en vecka. Nu märker man rätt fort om man behöver leta upp den vilket är lättare om den varit bort i 12 timmar än om den varit borta i en vecka.
Känner igen det där. Bilnycklar kräver en stenhård disciplin. Den får helt enkelt aldrig stanna i kläder eller väska utan läggas på rätt plats så fort man kommer hem. Eftersom jag alltid haft den rutinen har jag än aldrig behövt leta längre än ett par minuter efter någon nyckel. Jag har mer stenkoll på bilnycklar än hemnycklar eller plånbok. Bilnycklar är alltid på EN plats.
Användarvisningsbild
av apersson850
När man har keyless är nyckeln alltid i fickan. Frågan är bara vilken...

Dottern som enligt rådande mode ofta går i tights/leggings, vilka saknar fickor, är dock mer kreativ. Jag har sett nyckelförvaring i både BH:n och i benvärmare, när inte jackficka eller handväska funnits att tillgå. När kommer en modell som fungerar som örhänge?

Tidiga modeller av Volvos elstolar, alltså i en gråare forntid när de nyss hade börjat med sånt, fick man med minne vid båda sidor. De hade nog inte hunnit konstruera en kostnadsoptimerad fattigversion för passagerarstolen då.

Nyckelminnet på min bil är lite lynnigt. Ofta fungerar det (dottern får hålla reda på sin nyckel själv - jag vägrar rota efter den i hennes BH) så stolen ställer sig rätt, men ibland blir det fel inställning. Så i praktiken har vi inställningar lagrade i stolens minne också.
Hög tomgång B230FK

Kan vara dålig jord. Jättevanligt fel s[…]

Volvo går dåligt så det gö[…]

Tysta sommardäck V90

Överlag är personliga omdömen av d&[…]

Tackar för tips! Diagnosverktyg är inf&o[…]