- sön 08 jan 2012, 17:33
#605177
Tänkte bara lägga in ett positivt inlägg istället för alla problem som de flesta trådar handlar om:)
Vi var uppe i Sälen i helgen och åkte lite skidor vilket också innebär första gången jag fick testa på lite riktigt vinterföre med XC60'n, det är ju första vintern jag äger den. Jisses va fint och stabilt den drar över snösträngar och över ojämnheter. Det är verkligen helt odramatiskt att köra om trots ganska förrädiskt väglag.
Drivlina och motorn fungerade grymt bra ihop, frugan som är en ganska försiktig förare uttryckte lite oväntat "Det är ju töntigt att bara köra om en bil när man ändå bytt fil"....
Allt annat fungerade som man kan förvänta sig av en volvo avseende värme och allt sådant praktiskt. Det finns ju å andra sidan en del överskottsvärme i en 3 liters bensinmotor så konstigt vore väl annars
Skidorna ligger dock ganska högt upp i takboxen så det är tur man är lång, annars får man nog ta med sig pall eller klättra på däcken. På tal om takbox var det något som inte var helt smärtfritt, det blev ett enormt visslande från takluckan när den monterats. Det löste sig dock genom att sätta en bit eltejp över skarven mellan den öppningsbara och fasta luckan, inte helt premium men kanske hade man kunna justerat boxens läge för att slippa detta?
Resan var lite av målet för mig, skidåkningen var mest bonus ;)
/Martin
Vi var uppe i Sälen i helgen och åkte lite skidor vilket också innebär första gången jag fick testa på lite riktigt vinterföre med XC60'n, det är ju första vintern jag äger den. Jisses va fint och stabilt den drar över snösträngar och över ojämnheter. Det är verkligen helt odramatiskt att köra om trots ganska förrädiskt väglag.
Drivlina och motorn fungerade grymt bra ihop, frugan som är en ganska försiktig förare uttryckte lite oväntat "Det är ju töntigt att bara köra om en bil när man ändå bytt fil"....
Allt annat fungerade som man kan förvänta sig av en volvo avseende värme och allt sådant praktiskt. Det finns ju å andra sidan en del överskottsvärme i en 3 liters bensinmotor så konstigt vore väl annars

Skidorna ligger dock ganska högt upp i takboxen så det är tur man är lång, annars får man nog ta med sig pall eller klättra på däcken. På tal om takbox var det något som inte var helt smärtfritt, det blev ett enormt visslande från takluckan när den monterats. Det löste sig dock genom att sätta en bit eltejp över skarven mellan den öppningsbara och fasta luckan, inte helt premium men kanske hade man kunna justerat boxens läge för att slippa detta?
Resan var lite av målet för mig, skidåkningen var mest bonus ;)
/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic