Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag såg mitt livs första XC60 T5 på en parkering igår.

Det är inget du funderat över?

(EDIT: såg nu att den inte har 4WD, vilket kanske inte är så sexigt...)

Jag tror personligen att den stora dieseltrenden är över. Nästan en krona dyrare diesel per liter gör inte mycket i den totala kostnadskalkylen, men psykologiskt spelar det in på efterfrågan. Det är inte alls omöjligt att suget efter en bensinare kommer vara stor om 2-3 år, speciellt bland dem som inte kör så mycket per år. Men ingen kan veta säkert mer än att en modern SUV bensinare med moderat förbrukning kommer vara EXTREMT ovanlig. DET kan vi veta. Och med rätt köpare kommer du säkert få bra betalt.

Hade jag varit i din situation är det så jag hade tänkt. Inget kan veta något om bränslepriset, men en bensinare SUV kommer vara ovanlig.
Senast redigerad av 2 StringerBell, redigerad totalt 0 gång.
StringerBell skrev: Inget kan veta något om bränslepriset,
Med säkerhet vet vi att det aldrig kommer bli billigare än idag, så nu är helt rätt tillfälle att köpa törstiga och roliga bilar ;-)

/Martin
Jo, jag hade även T5 som alternativ när jag började kika, men där skulle leverenstiden ligga på minst 6 månader enligt säljaren, så jag valde bort den möjligheten.

Samt att jag inte vill vara utan AWD, har varit så grymt skönt att ha de sista vintrarna när många andra står och slirar och inte kommer ur parkeringsfickan, så har XC60n AWD varit som en bandvagn och tar sig fram över allt.
Äntligen var bilen klar för leverans, var och hämtade den i går. Så här långt är jag ruggigt nöjd med valet av D5-motorn med Polestar, det är stor skillnad mot den 2,4D som jag hade i min nu sålda XC60. Skillnaden är inte så stor mellan 0-50, däremot dessto större 50-120 om man drar på. Det blir en klart roligare körning på de vägar man kan köra lite fortare.

En T6:a är strået vassare, men skillnaden kändes inte inte alls så stor nu.

Reflektioner i övrigt mot den MY2008 jag hade tidigare, mot MY2012 nu.
- Navigatorn och hela menysystemet känns som en jätteuppdatering. Smart navigering via rattknapparna.
- Voc och appen, underbart att kunna starta värmaren på distans!
- Back-kamera, en tillval jag inte ångrar då det springer/cykla barn på gatan när jag ska backa ut.
- Blåtandsöverföring av Spotify från mobilen, klockrent så här långt.

Så, så härlångt supernöjd med bytet. Tur är väl det...
MartinS skrev:
StringerBell skrev: Inget kan veta något om bränslepriset,
Med säkerhet vet vi att det aldrig kommer bli billigare än idag
/
På lång sikt kanske. Men glöm inte sommaren 2008 när dieselpriset sniffade på 15 kr gränsen. Vad hände ett halvår senare? Man tankade för under 11 kr och diesel lade sig stadigt under bensinpriset. Precis före prisfallet mailade jag med en kille på Preem som skrev att han trodde att dieseln skulle vara 1kr dyrare än bensin för överskådlig tid. En bilhandlare avrådde bestämt från diesel ("det går inte att köra in").
jag vill minnas att bensinen kostade 13,08 som mest sommaren 2001 - kan det stämma? Hösten 2007 låg den kring 14. 1991 8 kr efter kuwait-kriget. Sen dess har väl bensinpriset ungefär följt inflationen... och dieselpriset också. Så SÅÅÅ snabbt går det inte upp.../PH
JagochminXC60 skrev:XC90_Executive >> Tack!

LOTEZ >> En bild från leverenshallen finns här! Färg: Electric Silver.

Bild
snyggt! Electric silver går riktig bra ihop med r-desin!

/Martin
Sensor innertemperatur Volvo s60 -05

Ska man vara korrekt så är inte det d&a[…]

Inkörning av ny V60 T6 2026

En Volvo laddhybrid är konstruerad för a[…]

Anslutningar motorblock B21

Ja. Mellan dina 2 och 4 i bild sitter värmepa[…]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&[…]