Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Hej,

Är det någon som vet om man kan ställa om så att man inte kan öppna bakluckan från fjärren om bilen är låst?

Problemet är att man ju inte kan ha nyckeln i fickan. Två gånger har vi (en gång jag och en gång frugan) oavsiktligt kommit åt bakluckeknappen i mer än 2sekunder när fjärren legat i fickan. Detta har ju resulterat i att bakluckan öppnats och sedan stått öppen till man gått ut till bilen eller någon undrat varför man har bakluckan öppen på parkeringen. Som tur är har inget stått i vägen så luckan har kunnat öppnats och det har heller inte regnat/snöat.

Räckvidden på fjärren är ju väldigt lång vilket är en klar nackdel i detta fallet.

Jag upplever detta som ett stort problem, och jag tycker inte jag borde vara ensam om det? Om man först var tvungen att låsa upp och sedan öppna luckan vore det ju ok, då skulle man ju behöva två oavsiktliga tryck inom kort tid (innan bilen autolåser igen då ingen dörr öppnats) vilket skulle vara osannolikt.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Det enda sättet jag känner till är "hotelläget", alltså då man helt låser bakluckan. Det kan du göra med nödnyckeln via handskfackets lås.

Har du mer än nyckeln i fickan? Jag brukar ha min nyckel i byxfickan och har aldrig sett det här hända.
Användarvisningsbild
av MartinS
Nyckeln kan samsas med "husnycklar", mynt eller mobil lite beroende på övrigt klädsel :)

Efter att det hände andra gången har jag alltid haft den i en egen ficka men jag tycker faktiskt det är ett problem, jag har bara två användbara byxfickor där mycket skall samsas, det är inte så jag går i blåställ till vardags.

Personligen tycker jag att man borde kunna ställa om detta via en parameter i DIM eller liknande, men det kanske inte går.

/Martin

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.