Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Klart du ska in till verkstan nu! 8)
av Robertson
Nu har jag haft inne min bil på en "polestarning". Vet inte om jag märker någon skillnad eller om det är psykologiskt. Den växlar i alla fall lite högre upp i varvtal om man har fullt gaspådrag (runt 6500).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Lägg i det manuella läget på växel 2 och stampa fullt från ca 40km/h. Då märker man det tydligt!

För min del kan jag säga att jag märkte det direkt. Hela drivlinan känns mycket rappare och mer "på". Skulle du testa mäta lite accelerationstider (0-100t.ex) lovar jag att du ser en skillnad på resultaten med! :wink:
Användarvisningsbild
av metal
Påverkas växlingsprogrammen/automatlådan något av en uppgradering? Ibland vill man gärna att den inte skulle slira eller växla ned så fort man trycker lite "för mycket" på gaspedalen.
Så nu när du gjort uppgraderingen, vad kan du säga om växlingarna? Har de ändrat sig på något sätt?
av Robertson
Efter att ha provgasat lite på vägen hem från jobbet idag så märks det att bilen har blivit ganska mycket rappare. Den svarar snabbare på gaspådrag och S-läget är ännu grymmare än tidigare. Just effektökningen tror inte gör så mycket, men vridet känns riktigt bra när man trycker ned gaspedalen lite mera än vanligt. Jag tog visst hastighetsrekord också, var uppe i 220 km/h. Är väldigt imponerad av hur stabil bilen känns i de hastigheterna.

Vet inte om växlingarna är snabbare nu, men det känns som det i alla fall. Trycker man på så slirar den fint vid 3000 varv och accelererar skapligt. ;-)
av Robertson
Till min förvåning så dricker bilen nu mera bensin, men det kanske beror på att man gasar mera. ;-) Vid försiktig körning ska den förbruka lika som innan optimeringen?
av Omek
Robertson skrev:Efter att ha provgasat lite på vägen hem från jobbet idag så märks det att bilen har blivit ganska mycket rappare. Den svarar snabbare på gaspådrag och S-läget är ännu grymmare än tidigare. Just effektökningen tror inte gör så mycket, men vridet känns riktigt bra när man trycker ned gaspedalen lite mera än vanligt. Jag tog visst hastighetsrekord också, var uppe i 220 km/h. Är väldigt imponerad av hur stabil bilen känns i de hastigheterna.

Vet inte om växlingarna är snabbare nu, men det känns som det i alla fall. Trycker man på så slirar den fint vid 3000 varv och accelererar skapligt. ;-)
Effektökningen kommer från en ökning av vridmomentet vid ett specifikt varvtal.

Ingen effektökning = Inget högre vridmoment.

Det är inte två olika saker.

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]