Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biltoken
Jag tror att det stämmer vid varmt och soligt väder!

Vid ca 25 grader varmt och soligt får ACn jobba rejält vilket påverkar elförbrukning och därmed bränsleförbrukningen.

Gjorde själv ett test med att stänga av ACn i september då temperaturen i luften var ca 10-15 gr och jag tyckte att uteluften "räckte till" för att kyla kupén.

Förbrukningen sjönk då ca 0,05l/mil räknat på ca 100 mil. Så det dubbla är nog inte omöjligt vid extremt varmt väder.
Det är ju dock hypotetiskt och ganska ointressant eftersom man då verkligen behöver använda ACn.

Den viktiga frågan är ju om det drar något extra vintertid?

Jag har kört min XC60 utan AC nu i några månader och jag kan inte avgöra om jag sparat något senaste tiden pga av flera andra faktorer som t ex byte till andra mindre däck(dubbfria). Däremot har jag inte saknat funktionen för att "torka ur" kupén från imma mm.
av 2444ever
Har för mig att det är c.a 0.1 l/mil förbrukningen ökar på min om jag på sommaren tillfälligt slår av ACn och sedan slår på den igen, utan att jag låtit det bli jättevarmt. Men jag tror inte att det konstant drar så mycket mer om det inte är extremt varmt. På vinterhalvåret är det självklart mindre.

Om man stänger av för att spara bränsle bör man i kalkylen ta med trolig renoveringskostnad, vilket enligt många blir följden om man har den avstängd långa perioder.
av Raymond
Bara for att fortydliga, på vinteren NÅR det er kuldegrader, spelar det ingen roll om du har aktiverat AC eller inte, den er frånkopplat uansett. Och Ac medfør inte økad elforbrukning (vel, liiiiiite er det, før at holde remskivan innkopplat), MEN den stjal effekt från motorn genom økad motstånd.

Liten sidnotis, visste ni att oljepumpen kan dra så mycket som 10%!!! av motoreffekten? Derfor har modernea motorer variabla oljepumpar, som kun pumpar så mycket olja/tryck som behøvs.
av 2444ever
Kanske smartare o koppla bort oljepumpen då :)

Skämt åsido, är inte ACn involverad för att ta bort imma även vid minusgrader? Vill minnas att rutorna blev immiga förra vintern en kall dag när jag stängde av AC.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Min AC pajade lagom till semestervärmen i Juli så jag körde en månad utan kyla. Inte roligt. Inte bara för bristen på kyla. (När man kör stadskörning är det ju bara att dra ned rutorna). Det luktade ostaffär i bilen mest hela tiden.
av s60Flamencoröd
Såg en test när dom körde med Ac på och sen stängde av den och körde med samma bil med rutan nere.
Summan av det hela är.... Jag kommer inte stänga av ac +i kanten är oxså man slipper allt oljud när man drar ner rutan en bit
av marcbe
En AC-kompressor drar 4-5 kW när den går på max, dvs ca 6-7 hk belastning på vevaxeln. Går motorn på låga varvtal och kompressorn på lägre belastning (lägre deplacement) så drar den ju mindre.

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]

Tack för tips. Det blev vanlig bränslesl[…]

99% att det är batteriet.