- ons 23 nov 2011, 17:11
#590984
Jag tror att det stämmer vid varmt och soligt väder!
Vid ca 25 grader varmt och soligt får ACn jobba rejält vilket påverkar elförbrukning och därmed bränsleförbrukningen.
Gjorde själv ett test med att stänga av ACn i september då temperaturen i luften var ca 10-15 gr och jag tyckte att uteluften "räckte till" för att kyla kupén.
Förbrukningen sjönk då ca 0,05l/mil räknat på ca 100 mil. Så det dubbla är nog inte omöjligt vid extremt varmt väder.
Det är ju dock hypotetiskt och ganska ointressant eftersom man då verkligen behöver använda ACn.
Den viktiga frågan är ju om det drar något extra vintertid?
Jag har kört min XC60 utan AC nu i några månader och jag kan inte avgöra om jag sparat något senaste tiden pga av flera andra faktorer som t ex byte till andra mindre däck(dubbfria). Däremot har jag inte saknat funktionen för att "torka ur" kupén från imma mm.
Vid ca 25 grader varmt och soligt får ACn jobba rejält vilket påverkar elförbrukning och därmed bränsleförbrukningen.
Gjorde själv ett test med att stänga av ACn i september då temperaturen i luften var ca 10-15 gr och jag tyckte att uteluften "räckte till" för att kyla kupén.
Förbrukningen sjönk då ca 0,05l/mil räknat på ca 100 mil. Så det dubbla är nog inte omöjligt vid extremt varmt väder.
Det är ju dock hypotetiskt och ganska ointressant eftersom man då verkligen behöver använda ACn.
Den viktiga frågan är ju om det drar något extra vintertid?
Jag har kört min XC60 utan AC nu i några månader och jag kan inte avgöra om jag sparat något senaste tiden pga av flera andra faktorer som t ex byte till andra mindre däck(dubbfria). Däremot har jag inte saknat funktionen för att "torka ur" kupén från imma mm.