Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XC60D3AWDMY115
Jaha, då har min bil rullat 3000mil och första fria servicen är avklarad..
Jag tänkte att när bilen ändå var inne så kunde jag lika gärna uppgradera den lite, så jag beställde Polestar.
Nya specen ska vara 225hk och 460Nm jämfört med 163hk och 420Nm som det var innan..

Den största skillnaden som jag upplever är att det känns som en helt ny motor. Den är mycket mer linjär i hur den levererar kraft ända upp till rödmarkeringen och den svarar betydligt bättre på gasen, känns "rappare".
Tidigare nyttjade man inte registret på varvräknaren då man kände att den ströps vid 2700 varv.. Nu blir det bara roligare ju närmare rödmarkeringen man kommer. Motorljudet kommer också fram mera nu när man kan gasa mer, så nu råmar den så där gött som den ska och som bara en 5:a kan..
Accelerationen är bra mycket bättre än innan och framförallt i omkörningshastighet 80-140.. MUMS!! Det smäller bara till..
Jag hade en BMW 320d 2008 innan och nu med Polestar är prestandan att jämföra med den, dock inte väghållningsmässigt..

Det som är kvar som irritationsmoment är momentbegränsningen vid växlingar.. Det är riktigt störigt att inte ha full kraft efter en växling och detta märks faktiskt mer nu när den har mer kraft..
Jag är mycket nöjd ändå med nya motorspecen och jag rekommenderar att uppgradera för er som kör D3 AWD.
Klart värt pengarna!

Kvar på önskelistan är att kunna stänga av DSTC helt och hållet.. inte bara halvt av som går just nu..
Tips?
Jag kan meddela att rycka säkringen till abs systemen (för att göra bilen "analog") inte hjälper då bilen går ned i nödläge och går inte att starta efter du stannat.. :D (om du inte sätter tillbaka säkringen då)
av rojo8515
Jag har fått känslan av att Volvo har rätt så kluriga ingenjörer som verkligen har tänkt till. Med det vridmomentet kanske inte lådan skulle hålla så länge utan begränsingen?

Antisladd ska förstås inte kunna stängas av, nu är det 2011 och då ska inte bilarna sladda omkring med en lekfull förare bakom ratten.....

Hur löste sig det här problemet?

IMG_2421.jpeg

Hej! Yttre damask på drivknut bak är sk[…]

Tack skall ni ha, Slog in följande exempel p&[…]