Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
Knasen skrev: så att testa är den är inte fel, men det förutsätter att man har ett tidur.
Har man ingen Direktstart heller om man saknar timer?
av Biltoken
Nej, har man inte tiduret har man ingen Parkeringsvärmare utan endast Tillskottsvärmare när motorn är igång.

Missade detta på första XC60n jag köpte och istället installerade elmotorvärmare på. Trodde att man kunde gå ut och direktstarta värmaren....
Det innebar att att jag fick starta bilen och låta den gå på tomgång ca 15 min (käkade frukost på Mc Donalds under tiden) när jag åkte hem från fjällen en morgon med -25C.

Väldigt otydligt vad man får när det gäller dieselvärmaren i diverse broschyrer eller "Bygg din bil" från Volvo.
Användarvisningsbild
av Severin
XC60D3 skrev:Svårt att starta dieselvärmaren under sommarmånaderna, då den inte kommer att starta om temperaturen är över 15 grader. Så, nej att motionera den varje månad känns inte korrekt.
Låter ju konstigt då värmaren på en Volvo lastbil ger t.o.m en anvisning om att köra den i minst 20min i displayen varje mån om man inte har kört den
Användarvisningsbild
av XC60D3
Severin skrev:
XC60D3 skrev:Svårt att starta dieselvärmaren under sommarmånaderna, då den inte kommer att starta om temperaturen är över 15 grader. Så, nej att motionera den varje månad känns inte korrekt.
Låter ju konstigt då värmaren på en Volvo lastbil ger t.o.m en anvisning om att köra den i minst 20min i displayen varje mån om man inte har kört den

Ja, en lastbilsmotor är ju ungefär detsamma som en personbilsmotor. knappt någon skillnad alls ;)
av TomasL
Värmaren startar alltid vid direktstart oberoende av utetemperaturen. Utetemperaturen har bara betydelse vid timerstart.
Användarvisningsbild
av metal
Jag provade att köra igång min parkeringsvärmare med direktstart för ett antal veckor sen, den startade inte eftersom utetempen då stod på 15 grader.
av TomasL
Konstigt. Jag direktstartade värmaren på en s60N D5 -10 mitt i sommare, ca 25° varmt. Den startade utan problem.
Dom kan ju ha ändrat det på senare modeller:???:
Sedan så rekommenderar ju tillverkaren av värmaren att man ska köra värmaren minst 1 gång i månaden oavsätt årstid.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu går det inte, om det inte blir under +15°C på sommaren. Fast vid närmare eftertanke känns inte det som ett problem i Sverige...
Tysta sommardäck V90

Så du rekommenderar ett däck för V[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]

Kan ju vara så att affärsmodellen mot K[…]

Låter som det är dags att "palla u[…]