Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av eseaese
Missnöjd med inpassningen på min nya V60. Motorhuven ligger emot fronten i framändan på högra sidan och en glipa på flera mm på vänstersidan.
Bakluckan skiljer flera mm på ovansidan mellan vänster och höger. Verkar gå fort att montera ihop dem :(
Fått tid på verkstan för att de ska försöka justera. Ska det vara så här på en ny bil?? Andra som har liknande problem?
Jepp, fick både motorhuv och bagagelucka justerad på min (plus lite annat som jag inte var nöjd med, typ felmonterad luftriktare i grillen och klamma till drivaxel som de "glömt skruva åt"). Framförallt bagageluckan sitter snett på de flesta V60 jag sett, (innanför baklampan på ena sidan och utanför på andra sidan, sett uppifrån). Motorhuven behöver jag nog justera om en gång till, väldigt svårstängd... Sen tycker jag att fönsterlisterna är dåligt tillpassade också, kundrelationsansvariges kommentar var "oj, de är ju felmonterade"... men det var de inte och det gick inte att få bättre enligt verkstaden.

Utöver den tveksamma byggkvaliten (=passform och rent slarv) är visselljudet när man släpper gasen (T3) samt klickljudet i kopplingspedalen det jag stör mig mest på.
Var försiktig, verkstan (eller Torslanda) gjorde två bulor i min huv troligen för att den var svårstängd :shock: ??:-/
Mycket riktigt bör ÅF ha sett att nåt såg fel ut.
Nu jobbar jag inte på volvo ÅF, men förfarandet borde vara liknande på alla större firmor:
1. Lastbilen kommer med bilar från fabrik
2. Chaffisen "checkar in" bilarna hos rekondverkstaden. Dessa kontrollerar så att alla bilr ser perfekta ut.
3. När alla bilar är godkända av rekondverkstaden får chaffisen påskrivet att leverans är gjord.
Steff 99 skrev:Är det inte detta som ÅF skall kontrollera när man gör leveranskontroll och iordningställer bilen innan leverans. ?:-/
Jo, det kan man ju tycka.....

Men det finns nog många missade kvalitétskontroller på vägen:
-Den enskilde montören lär väl ha någon typ av kvalitétsansvar för det han monterar?
-Leveranskontroll när bilen lämnar fabriken?
-Leveranskontroll av verkstaden som gör bilen klar för kund?
-En sista check av säljaren innan han lämnar över bilen till kunden?
.... så skulle det se ut i min önskebok iaf, men det är nog ganska långt från verkligheten.
....vilket resulterar i bortglömda plastlock och muttrar, felmonterade detaljer och annat som definitivt inte hjälper Volvos strävan att försöka bli "lyxmärke".
Nu har jag varit och fått huven justerad av Bilia i Södertälje. Duktiga killar på plåt. Blev riktigt bra men borde varit rätt från början. Bakluckan verkar svårare att rikta in och det är inte så mycket så det får vara.
Blev den även lätt att stänga?

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]