Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
Jag står och velar mellan det "nya" Michelin däcket X-ice Latitude north 2 (bl.a med helt nytt mönster) och Nokian Hakka 7 SUV.
Jag hittar inga tester mellan dessa och framförallt inget om Michelin däcket..... :???:

Jag undrar och vore tacksam om någon av er har testat eller "hört" något (både positivt och negativt) ang Michelindäcket....

Länk till Michelindäcket
http://www.michelin.se/dack/michelin-la ... Mode=byCar
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har inte kört Latitude men har haft Michelin XIN på två personbilar och jag tycker dom är underbara. Jag har aldrig tidigare kört ett vinterdäck med så stabil och bra stomme. Väggrepp är som man kan förvänta sig av ett par moderna kvalitetsdäck, helt ok.

Möjligen har de haft lite högt vägljud på asfalt men det är svårt att avgöra då det är så mycket annat som spelar in.

Sorry att jag inte kunde va till mer hjälp, men om jag skulle köpa nya vinterdäck till min XC60 hade jag nog tagit Michelindäcken baserat på hur jag tycker "vanliga" XIN fungerat.

/Martin
av acr32
MartinS skrev:Jag har inte kört Latitude men har haft Michelin XIN på två personbilar och jag tycker dom är underbara. Jag har aldrig tidigare kört ett vinterdäck med så stabil och bra stomme. Väggrepp är som man kan förvänta sig av ett par moderna kvalitetsdäck, helt ok.

Möjligen har de haft lite högt vägljud på asfalt men det är svårt att avgöra då det är så mycket annat som spelar in.

Sorry att jag inte kunde va till mer hjälp, men om jag skulle köpa nya vinterdäck till min XC60 hade jag nog tagit Michelindäcken baserat på hur jag tycker "vanliga" XIN fungerat.

/Martin
Tack iaf! :)
av UffeXC
Hej,

Kör med Michelin X-ice Latitude i 255/55 R18 på min XC90 och jag är helnöjd. Valet av 255 bredd var till följd att däckhandlaren inte hade 235, men det funkar ändå riktigt bra.
Det greppar bra vintertid när det är vinterväglag vid både acc och broms. Drar 2 tons husvagn vintertid och är imponerad hur bra däcken arbetar.
När det gäller däckets förmåga att hantera sidokrafter i halka så är det den höga tyngdpunkten som påverkar negativt. Vid undanmanöver på våta och moddiga vägar svarar det dock riktigt bra.
Komforten och ljudnivån är riktigt bra, vilket jag tror beror på att kupen är väl isolerad från däckljud. Sommar el vinterdäck skapar liten skillnad i ljud.
Kort och gott så är jag helnöjd med mina MIchelindäck som dessutom verkar ge tämligen många mil. Bytte för övrigt mina orginalmonterade Pirelli Pzero 255/50 R19 till Michelin Diamaris vilket gav en mycket bättre gång. Något sämre styrrespons med mycket bättre komfort.
Får jag dessutom ut fler mil även sommartid så kan jag leva med det för övrigt oanständigt dyra däckkontot.

V60 T6 är en fantastisk bil på må[…]

Det låter sannerligen inte hälsosamt at[…]

Normalt på Japanska bilar av dessa årg[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäll[…]