Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Jag trodde att en 70 literstank rymmer ja just det 70 liter och inte 75...

Men det är väl färdigdiskuterat.
Min uppfattning efter att ha kört några mil och antal bilar i mitt liv...så är Volvos färddatorer i dieslarna något man förmodligen handlat upp på överskottslagret.
Min V70 D5:a visade lika mycket fel, det finns nog någon tråd om detta också.
Användarvisningsbild
av Momentum
Steff 99 skrev:Jag trodde att en 70 literstank rymmer ja just det 70 liter och inte 75...

.
Ja inte vet jag - har tankat 72 liter i min 70 liters tank, och jag såg inte att det rann över någonstans
Användarvisningsbild
av apersson850
Fortfarande är det så att man inte gärna vill köra soppatorsk med en dieselbil, även om de är lättare att få igång igen nu än de var förr i tiden. Då var det ett jädra handpumpande. Scanior hade en rejälare pumpanordning för detta, men många bilar hade en ynklig liten skitpump, som tog en evinnerlig tid att få igång systemet med igen.
Inte ens nu är det säkert att bilen lyckas avlufta systemet igen på egen hand.
av Steff 99
Tyvärr är det väl fortfarande så att man även kan få in vatten i systemet från tanken när man kör tomt på bränsle, det problemet finns ivarjefall fortfarande på båtar.
Många tror att det är bra att fylla och dra på starten som man gör på en bensinare så startar den, men det är inte alltid lika enkelt på en diesel.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Så du menar att det är ok att färdatorn visar 100km kvar till tom tank och lampan tänds, när du sedan kört 30 km så blir det streck ...
Jag har högre krav än detta , det verkar stenålder.
Lämna in din på verkstaden på direkten, det måste ju vara tokfel på din bil. Min stegar ned de sista 100 km jämt och fint. Det funkar bra i alla lägen, försiktig körning, hård körning och även körning med släp utan problem. T.o.m när man byter körstil eller kopplar av släpet så justerar den in sig rätt kvick under de sista milen man kör.

Det borde ju inte vara så att XC60 ska var så mycket sämre. Såtillvida Volvo/Polestar inte totalt har messat upp din mjukvara när de chippade upp din bil 62 hk ?:-/ Nu har du ju fulla garantier då det inte är något fultrim.
av volvoc70cab
Hur kör en del? Var Tyskland på en liten tur på 90 mil. Körde till 90% på autobahn och motorväg i Danmark samt 20 mil i Sverige på riksväg. Då vi inte hade någon brådska höll vi en hastighet på 95 km/h med inställd farthållare. Förbrukningen var enligt datorn 0,54 l/mil. Verklig var vid tankningen 0,55 l/mil. Bilen är en Volvo XC60 FWD med D5 motor.
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av MartinS
volvoc70cab skrev:Hur kör en del? Var Tyskland på en liten tur på 90 mil. Körde till 90% på autobahn och motorväg i Danmark därav 20 mil i Sverige på riksväg. Då vi inte hade någon brådska höll vi en hastighet på 95 km/h med inställd farthållare. Förbrukningen var enligt datorn 0,54 l/mil. Verklig var vid tankningen 0,55 l/mil. Bilen är en Volvo XC60 FWD med D5 motor.
Jag kör enligt momsad skyltad hastighet med 285 tillgängliga hk som via en automatlåda driver på fyra hjul :-)

/Martin

PS. Vilken marknad är en D5 FWD ifrån, jag trode inte dom fanns, den har väl aldrig sålts i sverige väl?
Användarvisningsbild
av XC60D3
volvoc70cab skrev:Bilen är en Volvo XC60 FWD med D5 motor.

Det tror jag då rakt inte att det är ;)

Antingen är det en D3 FWD eller en D5 AWD. jag gissar att det är en D3 FWD, då den drog 0.55 l/m

Mitt rekord satte jag vid förra tankningen; 0.61 l/m med ca 20% stadstrafik och resten landsväg/motorväg i 90 km/h.

Det som dock var lite konstigt var att det "försvann" nästan 10 mil mellan 250 km kvar till tom tank och 80 km kvar till tom tank. Svaret fick jag när jag tankade, då displayen visade ---- Det gick bara i 64 liter. Detta alltså trots att färddatorn bedömde det som att det var så lite kvar i tanken att det inte gick att mäta. Det är ju 8-10 mil bara där.

Högst besynnerligt beteende, då jag kör väldigt jämnt (pendlar). 1000 mil på mätaren, färddatorn säger 0.62. Verklig förbrukning är 0.67. Nollställer inte medelförbrukningen, så mätningen har skett över 800 mils körning (nollställde bara vid de två första tankningarna).
av volvoc70cab
XC60D3 skrev:
volvoc70cab skrev:Bilen är en Volvo XC60 FWD med D5 motor.

Det tror jag då rakt inte att det är ;)

Antingen är det en D3 FWD eller en D5 AWD. jag gissar att det är en D3 FWD, då den drog 0.55 l/m

Mitt rekord satte jag vid förra tankningen; 0.61 l/m med ca 20% stadstrafik och resten landsväg/motorväg i 90 km/h.

Det som dock var lite konstigt var att det "försvann" nästan 10 mil mellan 250 km kvar till tom tank och 80 km kvar till tom tank. Svaret fick jag när jag tankade, då displayen visade ---- Det gick bara i 64 liter. Detta alltså trots att färddatorn bedömde det som att det var så lite kvar i tanken att det inte gick att mäta. Det är ju 8-10 mil bara där.

Högst besynnerligt beteende, då jag kör väldigt jämnt (pendlar). 1000 mil på mätaren, färddatorn säger 0.62. Verklig förbrukning är 0.67. Nollställer inte medelförbrukningen, så mätningen har skett över 800 mils körning (nollställde bara vid de två första tankningarna).
Helt rätt. Det är en 2,4 liters motor på 175 hp. Det står D5 på plastkåpan över motorn. Men "hu" vad den går billigt. Ska nu testa den med en resa till Italien. PS. körde för ett antal år sedan även ner till Italien med en SAAB 9-5 med 150 hästkrafts motorn och automatlåda . Höll 100 km/h med farthållare och fick en förbrukning på 0,64 l/mil, vilket i mina ögon var rent fantastiskt. Obs , mest autobahn.
Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par[…]

Srs

Ok får göra det nån dag

Hejhej! Jag planerar att installera en Trå[…]

I dotterns fall följde det inte med nå[…]