Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
Här om dagen var jag med om en grymt klantig/obehaglig grej...

Skulle in på McDonalds och trycka i mig en hamburgare. Parkerar bilen, drar ur nyckeln (man behöver ju inte trycka på den längre för att få ut den) och låste bilen (trodde jag). När jag ätit klart och kommer ut till bilen ser jag att sidospeglarna inte är infällda (har ställt in att de ska fälla in automatiskt när man låser). Sen märker jag att motorn är igång. Sen märker jag att dörrarna är olåsta... I min stress har jag alltså slitit ut nyckeln utan att stänga av motorn och sen har bilen inte låsts när jag försökt låsa den. Jag antar att det inte går att låsa bilen när motorn är igång... Det hade alltså varit fritt fram för vem som helst att sno min bil och köra iväg utan nyckel...

Visst, jag var korkad. Men jag var också stressad och då gör man lätt såna här misstag. Borde inte bilen varna om man drar ur nyckeln med motorn igång? Borde det inte gå att låsa bilen fast motorn är igång?

Är det här nån ny knäpp grej i MY12 eller har det varit såhär även i tidigare årsmodeller?

/ jajo
av vicster
Det är inget nytt för MY12 utan har funnits sålänge key-less existerat.
Grejen är att bilen varnar först när dörren stängts (och ingen nyckel finns på insidan). Bilen har alltså plingat hela tiden du var inne på donken, något som du dock inte kunde höra.
Precis som du säger hade det varit fritt fram för vem som helst att köra iväg med den.

Varför motorn inte stannar är för att om key-less tekniken felar så skulle du helt plötsligt kunna få motorstopp på motorvägen t.ex., vilket inte hade varit så kul.
Visst, om du med nyckeln står på utsidan så kanske man borde kunna låsa bilen, men så långt har Volvo inte tänkt, eller så ser dem någon "säkerhetsbrist" med att låsa en bil som är igång.

Det jag inte förstår är hur du missat motorgången? Jag hade själv aldrig missat om motorn gick trots kraftigt buller i min omgivning.
av pergrein
Tror inte han har keyless. Verkar som man kan rycka ut nyckel ur sitt fack utan att stanna motorn på XC60, S/V60 och troligen V70 MY12. Sant att det borte komma ett litet pling om man tar nyckel ur sitt fack utan att man stängt motorn men volvo har nog någon annan tanke med detta???

Mvh
Per
av Qualia
Tur att någon annan inte körde i väg med din bil..
Har hänt med mig också när jag lastade av grejer jag tog bara ut nyckel och börja lasta av.. Sen upptäckte jag att motorn var i gång..
Men inga varnings text eller pip..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det längsta jag vet detta har hänt för någon var när han kom ut på morgonen och skulle åka till jobbet och bilen stod och puttrade på tomgång sedan dagen innan när kan kom hem på eftermiddagen :D :D :D

Dock var det i USA.
av vicster
pergrein skrev:Tror inte han har keyless. Verkar som man kan rycka ut nyckel ur sitt fack utan att stanna motorn på XC60, S/V60 och troligen V70 MY12. Sant att det borte komma ett litet pling om man tar nyckel ur sitt fack utan att man stängt motorn men volvo har nog någon annan tanke med detta???

Mvh
Per
Det är sant, om personen i fråga vars bil saknar key-less så går nyckeln att ta ut och ingen varning exponeras. Det borde dock Volvo ändra på tycker jag...
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Japp, jag har INTE keyless. Det är just det som är så märkligt.

Anledningen till att jag inte hörde motorn var att det var en stor diesel-minibuss framför min bil som var på och knattrade, samt att jag var väldigt stressad.

Jag ska framföra detta till Volvo så att de kan lägga in en varning om förardörren öppnas med motorn igång och ingen nyckel i låset.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av torwald
Har man start stopp funktion och tar ut nykelt under färden är det lätt att glömma att stänga av bilen.

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]