Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:Med tanke på hur mycket problem VW har med DSG-lådorna så är jag glad att det är vanlig automat i Volvo.
Man måste ju veta vad man håller på med, i princip alla problemen med DSG har ju varit när folk stått och tokslirat på kopplingen hela dagen tills kopplingen mer eller mindre brunnit upp, ofta vid backning eller släpdrag.

Dessa förare hade ju inte klarat att köra en manuell bil heller för man hade väl senil-slirat på kopplingen som pensionärerna gör när de reglerar farten med kopplingen istället för gasen när de ska backa.

Och är det så så ska man ju han en klassisk automatáre med oljeturbinconverter som kan slira massor utan att överhettas.
av Linqid
På tal om S60 T6 står det i senaste TV (provkörningen av T6 AWD Polestar) att T6 från och med MY12 (MY12B?) ska få 325 hästkrafter som standard och gå att kombinera med Four-C. Spekulerades även om att Polestar i såfall kanske landar runt 340-350.

En T6 AWD R-Design med 350 hk och 4C hade ju inte suttit helt fel... :)
Senast redigerad av 1 Linqid, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
I USA levereras XC60 T6 R-design MY12 och S60 T6 R-design MY12 med ~330hk/480Nm som standard. För samma modeller utan R-design är det samma som innan.

Four-C kan man vad jag vet inte välja till. Däremot hastighetsberoende servo.
av Linqid
XC90_Executive skrev:I USA levereras XC60 T6 R-design MY12 och S60 T6 R-design MY12 med ~330hk/480Nm som standard. För samma modeller utan R-design är det samma som innan.

Hämtade tidningen och citerar: - "Till modellår 2012 kommer T6-motorn att uppdateras med nytt turboaggregat vilket gör att grundeffekten stiger till 325 hästkrafter". Eventuellt att det blir samma upplägg som i USA då även på denna sidan Atlanten kanske? Dvs R-Design 325 hk och std 304? Låter ju osannolikt, men..

Fortsätter: -"Tyvärr går det inte att kombinera aktivt chassi 4C tillsammans med R-Design, något som Volvo rättar till inför modellår 2012." Borde ju rimligtvis innebära att det kommer till MY12B i så fall, då det inte verkar finnas i dagsläget.

Goda nyheter i vilket fall! :-)-)
Användarvisningsbild
av metal
Svaret jag fick från Polestar om uppgraderingen till T6an var att den skulle ge 329 hk och 480 Nm. Jag frågade dem även om påståendet att det "talades" om en version på 350 hk... till svar fick jag att det bara var spekulationer.
av viktore
Linqid skrev:
XC90_Executive skrev:I USA levereras XC60 T6 R-design MY12 och S60 T6 R-design MY12 med ~330hk/480Nm som standard. För samma modeller utan R-design är det samma som innan.

Hämtade tidningen och citerar: - "Till modellår 2012 kommer T6-motorn att uppdateras med nytt turboaggregat vilket gör att grundeffekten stiger till 325 hästkrafter". Eventuellt att det blir samma upplägg som i USA då även på denna sidan Atlanten kanske? Dvs R-Design 325 hk och std 304? Låter ju osannolikt, men..

Fortsätter: -"Tyvärr går det inte att kombinera aktivt chassi 4C tillsammans med R-Design, något som Volvo rättar till inför modellår 2012." Borde ju rimligtvis innebära att det kommer till MY12B i så fall, då det inte verkar finnas i dagsläget.

Goda nyheter i vilket fall! :-)-)
TV uppenbarligen ute och cyklar på en del punkter i det reportaget. Turboaggregatet är inte bytt på MY12, faktum är att turbon är densamma som sitter på äldre T6 med 285hk.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
T.ex S60 T6 R-design i USA ger 325hp, som har en liten annan formel på hur man räknar effekt. Skiljer ca 4hk (som man alltså ska lägga till).
V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]

Tysta sommardäck V90

Köpte en V60 ultimate 23:a för ett par &[…]