Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Torslanda
Då vart det så äntligen dags att plocka ut bilen. Blir svårt med en heltäckande recension, men lite första intryck kan man kanske vädra :)

Var efter en första provkörning med MY11 momentum inte jätteimponerad av växellådan som kändes lite svampig. Jag blev dock väldigt positivt överaskad, nu efter några fler mil. Inget under av korta precisa slag, men funkar alldeles utmärkt, och betydligt bättre än jag mindes den.

När man valt snålmotorn får man ju oxå räkna med att man kanske inte sitter som ett frimärke i stolsryggen, men även denna lilla turbosnurra känns helt ok pigg. Betydligt ärtigare än min gamla 1.8F 8)

Chassiet och sättningen känns såhär långt helt fantastisk på R-design. Jävligt rolig att ratta helt enkelt. Responsiv och direkt. Inte alls jobbigt stötig. Har dock för få mil med 'vanliga' V60 för att kunna komma med en rättvis jämförelse.

Ni som valt skinnklädseln KZ21 osedd kan slappna av. Blev jättefin. Snygg struktur och kanonsköna sportsäten!

Valde teknikpaketet HP. Sensus med 7'' är väldigt intuitivt och tog bara ett par minuter att få grepp om logiken. Grymt! Även ljudet i HP är riktigt bra (väldigt musikintresserad, men inte den mest hängivna audiofilen som skulle köpa guldpläterade kablar för x antal 1000 kr/meter. Känner man igen sig i det tror jag man blir mer än nöjd med HP).

Detta var bara några första trevande tankar. Låter jag för positiv får ni hålla tillgodo. Det blir så när man e nyförälskad :oops:
av mojja
Stort grattis härlig känsla med nybil:)
av menbj0
Jätte-kul att höra! Framförallt skönt att höra att skinnklädseln känns bra. Jag är en av dom som köpt den osedd. Hur står det till med ljudnivån då? En del klagar på högt vindbrus.
av Torslanda
menbj0 skrev:Jätte-kul att höra! Framförallt skönt att höra att skinnklädseln känns bra. Jag är en av dom som köpt den osedd. Hur står det till med ljudnivån då? En del klagar på högt vindbrus.
Jag måste säga att jag hittills inte på något vis stört mig på vindbrus, med reservation för att jag inte kört så långt på motorväg. Har f ö inte valt herrgårdsvagnspkt med laminerade rutor. Det råder uppenbarligen delade meningar huruvida detta gör någon nämnvärd skillnad så jag skippade det.

Däremot hörs vägbana och däck en del. Om det stör eller ej får jag återkomma till, just nu tänker jag bara på hur bra de (18-tummarna) ser ut :lol:

En grej jag verkligen tycker funkar sömlöst är s/s! Motorn lägger av nästan omärkligt vid rödljus, även när motorn är kall, och den hoppar igång nästan helt vibrationsfritt. Mkt imponerad av hur de löst detta!

Är din bil på g snart tro?
av grålle1
Torslanda skrev: Har f ö inte valt herrgårdsvagnspkt med laminerade rutor. Det råder uppenbarligen delade meningar huruvida detta gör någon nämnvärd skillnad så jag skippade det.

Däremot hörs vägbana och däck en del. Om det stör eller ej får jag återkomma till, just nu tänker jag bara på hur bra de (18-tummarna) ser ut :lol:
Tänkte likadant angående herrgårdsvagnspkt... och dessutom eftersom jag ville ha mörka rutor så gick det inte med laminerat....

... och valde till 18" (har ej beställt R-design), form före funktion.... snyggare är viktigare än komfort och vindbrus!?!

Längtar......
av Torslanda
Angående komfort och vindbrus – det beror nog på hur känslig man är för en lite stötigare bil. Motorjournalister verkar ha en inbyggd aversion mot detta. Minns när 15’’ var mer eller mindre standard överallt, då knorrades det över stötiga 16-tummare. Nu är 17’’ ofta standard och verkar inte vara ett bekymmer medan ”breda 18-tummare” får stå för stötigheten. Jag tycker det är rätt gött när en bil känns, att man känner att man kör den (på rätt sätt) och upplever inte 18’’ i detta fall vara ett problem. Och som du säger – form före funktion

Tror du kommer bli supernöjd med bilen, det är en riktigt riktigt fin kärra!! När kommer den?
av grålle1
Haha, jag är gammal nog att komma ihåg när man tyckte 195/60-15 var FETT!!! På min första Volvo (855) hade jag 205/40-17 och det var sjuuuukt coolt. Jag hade iofs tänkt att inte ha för låg profil, men 17" Njord som följde med kampanjen tilltalade mig inte alls, tycker att V60 behöver 18" för att se bra ut.... 17" ser för litet ut (tycker jag). Hjärnan sa givetvis 16 eller 17, men hjärtat vann 8) .

Den står fortfarande i steg 1 och prel leverans v30... :(

Går bilen bra? För mig och många […]

Att tex läcker avgaser

Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]