- ons 15 jun 2011, 11:25
#539006
Efter sju dagar och 196 (!) mil i min S60 DRIVe Summum kommer här lite intryck:
Motor och växellåda
Ordet "funkar" beskriver drivlinan rätt bra. Det här är uppenbarligen ingen bil man gör fullgasaccelerationer eller vågade omkörningar i, men den känns mer än tillräckligt pigg i vardagskörning med 1-2 personer i bilen. Växellådan är inte alls så känslig som på många andra dieslar jag kört och lådan har en rätt skön lite sportig känsla. Om man hade kunnat speca bilen med automat hade jag lätt gjort det dock.
Bränsleförbrukning
Testade att snålköra (utan farthållare, AC, etc) i 80km/h på en landsvägssträcka och då snittade den drygt 0,4 enligt färddatorn. Duger. Annars har jag och frugan kört den blandat med "stadskörning" i mindre städer, innerstadskörning i centrala Stockholm, landsväg runt 70-90 och motorväg 110-120 "+ moms" och nån blandning mellan eco-driving och idiotkörning. Då har den legat runt 0,54-0,59 på färddatorn. Om man är två personer i bilen o cruisar i ungefär 115 km/h drar den typ 0,55. Allra snålast går den utan tvekan i sexan runt 75-85 km/h. Jag är faktiskt inte alls särskilt imponerad, men det kunde ju varit bra mycket värre. Får se vad som händer när den blivit mer inkörd.
Komfort
Jag har touringchassit som är rätt trevligt och följsamt i kombination med laminerade rutor. Dock ”förstör” (de sk-tsnygga) 18”-arna ljudnivån lite. Jämfört med min förra XC60 D5 låter den riktigt mycket och den låter nog ungefär lika mycket som min Cayenne. Stolarna är sköna men jag tycker faktiskt att allt snack om att de ska vara bilvärldens bekvämaste standardstolar etc. är lite överdrivet.
Utrymme
Läst vissa recensioner som säger att S60:n är trång. Det håller jag inte med om. Jag är 1,95 lång och jag kan sitta bakom mig själv i S60:n. Har testat många Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass och det kan jag inte göra i någon av dessa bilar. Takutrymmet bak är även bra i S60. Enda nackdelen är väl bagageutrymmet, men jag fraktar sällan något och om jag gör det kan jag lasta in det i Cayennen istället.
Driver Support
Väldigt nöjd med att jag valde det här tillvalet! DAC och LDW känns helt onödiga, men BLIS är skönt att ha (trots att det ofta felvarnar) och framför allt CWAB och ACC är klockrent! Trots att jag har manuell låda funkar det ju jättebra att låta bilen bromsa o gasa själv. Sen har pipet + röda lampan i rutan viss "imponeringsfaktor" när man kör med tekniknördar i bilen, men det ser jag mest som en bonus ;)
Sensus (inkl RTI, telefon, backkamera)
Klockrent! Har bara ett klagomål: avsaknaden av fartkameravarning. Tycker det är väldigt lättskött, röststyrningen funkar utmärkt (har inte ens kört röstträningen), kartorna är snygga och integrationen enligt min mening mycket bättre än Audis senaste MMI, som jag har en del erfarenhet av. Telefonljudet är utmärkt för den man pratar med, och backkameran funkar klockrent.
High Performance-stereon
Standardljudet från fabriken var okej. Pillade runt rätt mycket i EQ:n och justerade de allmänna ljudinställningarna och har fått det att låta riktigt bra nu, eller iaf som i XC60:n och där var jag nöjd med ljudet. Riktigt skönt med bluetoothuppspelningen så att man slipper plugga in USB:n i telefonen - det är faktiskt en av mina absoluta favoritfunktioner med bilen!
Keyless
För mig är det helt 100% värdelöst men min bättre hälft gillar att ha nyckeln i handväskan. Jag förstår verkligen inte varför alla tycker det är så skönt. Jag tar upp nyckeln o trycker på lampknappen när man närmar sig och låser upp så att fläkten hinner gå igång. Lite småroligt att man kan se bilens status senare i nyckeln, men händer det någonsin att man glömmer att låsa en bil? Inte för mig iaf.
Slutsats
Klart nöjd med köpet. Jag tycker att den är jättesnygg, lagom stor och grymt skön att köra. Inte så supersnål dock och med tanke på att min andra bil gör 0-100 på 5s, känns den ibland patetiskt långsam ;) Kan hur som haver varmt rekommendera bilen för er som letar efter en bekväm, rimligt prissatt miljödiesel. Har blivit lite sugen på att byta min gamla Cayenne Turbo mot en ny XC60 D5 AWD Polestar så man får all rolig teknik i den större bilen också, alternativt köpa en S60 D5 AWD Polestar - men det känns kanske lite väl tråkigt...
Motor och växellåda
Ordet "funkar" beskriver drivlinan rätt bra. Det här är uppenbarligen ingen bil man gör fullgasaccelerationer eller vågade omkörningar i, men den känns mer än tillräckligt pigg i vardagskörning med 1-2 personer i bilen. Växellådan är inte alls så känslig som på många andra dieslar jag kört och lådan har en rätt skön lite sportig känsla. Om man hade kunnat speca bilen med automat hade jag lätt gjort det dock.
Bränsleförbrukning
Testade att snålköra (utan farthållare, AC, etc) i 80km/h på en landsvägssträcka och då snittade den drygt 0,4 enligt färddatorn. Duger. Annars har jag och frugan kört den blandat med "stadskörning" i mindre städer, innerstadskörning i centrala Stockholm, landsväg runt 70-90 och motorväg 110-120 "+ moms" och nån blandning mellan eco-driving och idiotkörning. Då har den legat runt 0,54-0,59 på färddatorn. Om man är två personer i bilen o cruisar i ungefär 115 km/h drar den typ 0,55. Allra snålast går den utan tvekan i sexan runt 75-85 km/h. Jag är faktiskt inte alls särskilt imponerad, men det kunde ju varit bra mycket värre. Får se vad som händer när den blivit mer inkörd.
Komfort
Jag har touringchassit som är rätt trevligt och följsamt i kombination med laminerade rutor. Dock ”förstör” (de sk-tsnygga) 18”-arna ljudnivån lite. Jämfört med min förra XC60 D5 låter den riktigt mycket och den låter nog ungefär lika mycket som min Cayenne. Stolarna är sköna men jag tycker faktiskt att allt snack om att de ska vara bilvärldens bekvämaste standardstolar etc. är lite överdrivet.
Utrymme
Läst vissa recensioner som säger att S60:n är trång. Det håller jag inte med om. Jag är 1,95 lång och jag kan sitta bakom mig själv i S60:n. Har testat många Audi A4, BMW 3-serie och Mercedes C-klass och det kan jag inte göra i någon av dessa bilar. Takutrymmet bak är även bra i S60. Enda nackdelen är väl bagageutrymmet, men jag fraktar sällan något och om jag gör det kan jag lasta in det i Cayennen istället.
Driver Support
Väldigt nöjd med att jag valde det här tillvalet! DAC och LDW känns helt onödiga, men BLIS är skönt att ha (trots att det ofta felvarnar) och framför allt CWAB och ACC är klockrent! Trots att jag har manuell låda funkar det ju jättebra att låta bilen bromsa o gasa själv. Sen har pipet + röda lampan i rutan viss "imponeringsfaktor" när man kör med tekniknördar i bilen, men det ser jag mest som en bonus ;)
Sensus (inkl RTI, telefon, backkamera)
Klockrent! Har bara ett klagomål: avsaknaden av fartkameravarning. Tycker det är väldigt lättskött, röststyrningen funkar utmärkt (har inte ens kört röstträningen), kartorna är snygga och integrationen enligt min mening mycket bättre än Audis senaste MMI, som jag har en del erfarenhet av. Telefonljudet är utmärkt för den man pratar med, och backkameran funkar klockrent.
High Performance-stereon
Standardljudet från fabriken var okej. Pillade runt rätt mycket i EQ:n och justerade de allmänna ljudinställningarna och har fått det att låta riktigt bra nu, eller iaf som i XC60:n och där var jag nöjd med ljudet. Riktigt skönt med bluetoothuppspelningen så att man slipper plugga in USB:n i telefonen - det är faktiskt en av mina absoluta favoritfunktioner med bilen!
Keyless
För mig är det helt 100% värdelöst men min bättre hälft gillar att ha nyckeln i handväskan. Jag förstår verkligen inte varför alla tycker det är så skönt. Jag tar upp nyckeln o trycker på lampknappen när man närmar sig och låser upp så att fläkten hinner gå igång. Lite småroligt att man kan se bilens status senare i nyckeln, men händer det någonsin att man glömmer att låsa en bil? Inte för mig iaf.
Slutsats
Klart nöjd med köpet. Jag tycker att den är jättesnygg, lagom stor och grymt skön att köra. Inte så supersnål dock och med tanke på att min andra bil gör 0-100 på 5s, känns den ibland patetiskt långsam ;) Kan hur som haver varmt rekommendera bilen för er som letar efter en bekväm, rimligt prissatt miljödiesel. Har blivit lite sugen på att byta min gamla Cayenne Turbo mot en ny XC60 D5 AWD Polestar så man får all rolig teknik i den större bilen också, alternativt köpa en S60 D5 AWD Polestar - men det känns kanske lite väl tråkigt...
Porsche Cayenne Turbo MY06 - Helt fullutrustad
Volvo S60 DRIVe Summum MY11 - Driver Support, Teknikpkt HP, RTI, Backkamera, Elstolar, PDC fram/bak, Spegel m kompass, Hastighetsber. servo, VOC, Laminerade rutor, 18", osv
Volvo S60 DRIVe Summum MY11 - Driver Support, Teknikpkt HP, RTI, Backkamera, Elstolar, PDC fram/bak, Spegel m kompass, Hastighetsber. servo, VOC, Laminerade rutor, 18", osv