Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av XCThord
Såg precis en recension av V60 T4:
.

Bilen har både automat och en DRIVe-knapp på mittkonsolen. Innebär detta att den finns med start/stop eller har DRIVe-knappen någon annan funktion?

Någon som har/provkört en S60/V60 T4 med powershift som kan bekräfta om knappen finns där eller ej (på den svenska marknaden), och isf vad den gör?
av xins
Jag provkörde en S60 T4 automat med Drive funktion tyvärr vet jag inte mer än att den fanns där men jag fick tyvärr inget svar. Men någonstans har jag läst att start/stopp kommer till bilar med automat till hösten vilken kan innebära på alla 2012 antar jag.
av chrand
Är väl inte helt omöjligt. Drive knappen är ju inte enbart till för Start/Stop utan även gasrespons samt hur farthållare mm beter sig.
av XCThord
Otålig som man är googlade jag på det, och jag hittade två svenska provkörningar av V60 T4 där de skrev att DRIVe-knappen var kopplad till en frihjulsfunktion som på gamla SAABar?
av vicster
chrand skrev:Är väl inte helt omöjligt. Drive knappen är ju inte enbart till för Start/Stop utan även gasrespons samt hur farthållare mm beter sig.
Har du källa på detta?

Vad jag har läst så innebär DRIVe endast start/stop på manuella och något system som stänger av / frikopplar automater i nedförsbackar för att spara bränsle? Inte att det skulle ge skillnad på gasrespons för i så fall kopplar jag ur DRIVe på en gång från min S60 :wink:
av chrand
Sid 109-114 i instruktionsboken.

Eco DRIVe (automat) Eco Start/Stop DRIVe (Manuell) Likadan knapp.

Med fuktionen Eco DRIVe aktiveras ett program som hjälper föraren att köra bilen maximalt sparsamt med ett minimum av bränsleförbrukning och utsläpp.

I praktiken innebär det att motorbromsen reduseras vilket gör att bilens rörelseenergi kan användas till att rulla långa sträckor med motorns varvtal på tomgång.

En annan miljöpostitiv Eco DRIVe-effekt är att programmet tolkar gaspådrag som lite långsammare än den föraren gör-detta för att göra accelerationen maximalt bränslebesparande.

Körning med farthållare.
Eco DRIVe- funktionen med aktiverad farthållare gör körningen lite mer flexibel, inställd hastighet följs inte exakt vid ökad belastning utan funktionen tillåter en knappt märkbar fördröjning, T.ex. i början av en brant backe.

Orsaken är att Eco DRIVe gör långsammare gaspådrag, t.ex.vid kompensering p.g.a. ökad belastning, än ordinarie farthållaren.

farthållarens miljöpositiva flexibilitet ligger inom intervallet +0/-2km/h.
av XCThord
Pratade med en på VPS idag och han sa att MY12 inte längre har funktionen. Alltså DRIVE-knappen finns på en V60 T4 Powershift MY11 men inte MY12.
Eftermontering av backkamera XC60

Hejsan. Ja det är så att jag är […]

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]