Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Twendor
XC60 produseres i Gent i Belgia.

Noe jeg(og sikkert mange andre) ikke tidliger har vært klar over.
Er at bilene blir sendt til fabrikken i Gøteborg og sluttført av Volvo spesialvagnar. Og det forlenger leveringstiden på R-Design bilene.

Mvh Twendor.
Senast redigerad av 1 Twendor, redigerad totalt 0 gånger.
Håper noen på forumet har en fornuftig forklaring på akkurat det????

Bilforhandlerens forklaring på hvorfor R-Design bilene har lengre leveringstid. ?:-/

Jeg fikk se produksjonsplanen, og der blir min bil produsert i Gent uke 34.
Sendes til Gøteborg for sluttføring og sendes deretter til forhandler i Norge uke 38.
Forventet utlevering til kunde uke 39.

Twendor
Men är det inte för att den skall levereras till Norge, som den går över Göteborg? Jag vet inte om Volvo har kvar sitt oversea-program längre (även om i ditt fall det knappast är tal om oversea ;)), men det kan ju vara en anledning till varför din bil passerar Göteborg.
Tja på Torslanda byggs mig veterligen alla R-design direkt i ordinarie flödet, varför skiljer man ut dem i Ghent ? Om jag minns rätt så byggde man även de "riktiga" R-bilarna i ordinarie produktion i Torslanda, med hjälp av fjädergummin för att höja dem en smula. SVS (Specialvagnar & Service) bygger polis och taxibilar samt tar hand om ett litet antal specialvarianter, dit räknas knappast R-design idag.
Däremot så är Torslandaverken, vilket tidigare nämnts, logistikcenter för stora delar av den nordiska marknaden. Och man tar t.o.m hand om logistiken för andra märken än Volvo till vissa destinationer...

/Thomas
Funk skrev:Tja på Torslanda byggs mig veterligen alla R-design direkt i ordinarie flödet, varför skiljer man ut dem i Ghent ? Om jag minns rätt så byggde man även de "riktiga" R-bilarna i ordinarie produktion i Torslanda, med hjälp av fjädergummin för att höja dem en smula. SVS (Specialvagnar & Service) bygger polis och taxibilar samt tar hand om ett litet antal specialvarianter, dit räknas knappast R-design idag.
Däremot så är Torslandaverken, vilket tidigare nämnts, logistikcenter för stora delar av den nordiska marknaden. Och man tar t.o.m hand om logistiken för andra märken än Volvo till vissa destinationer...
/Thomas
Visst byggs dom i ordinarie flöde i Belgien också, det är bara delar av R-Design paketet som inte görs på linan utan görs på Estic, tex förstärkningen (bracket) som sitter i framvagnen på bilar med 20 tummare, dom silverfärgad "kjolarna" och 2 clips till diffusern bak.
På C30 R-Design monterar dom de kromade ändrören och kjolpaketet vid Estic, resten är redan gjort i ordinarie flöde på linan.
JE Jr skrev:C30d3, varför monteras två av clipsen separat, är de svårmonterade?
Jag gissar att det är för att dom kanske inte har nån lyft såpass sent i banavsnittet där dom monterar stötfångare mm så dom kan sätta clipset där. I stort sett allt monteringsjobb som görs på Estic med R-Designbilarna är sånt som sitter under bilen.
Trasig Renault Scenic

Här sitter en toppackning i stål. Vanl[…]

Var lagren bekräftat dåliga eller bytte[…]

Kan vilken verkstad som helst byta tändningsl[…]

Vad är det för del på sista bilden[…]