- ons 23 jun 2010, 09:28
#421154
Har inte läst igenom alla trådar, det här kanske redan står någon annanstans i forumet.
I MY11 sitter en uppgraderad version av 2.4l dubbel-turbo dieseln (dvs 2.4d och D AWD) som är EURO 5 klassad. Den har ny insprutning (lik den i nya 2.0l D3) och en del andra förbättringar. Det leder bland annat till minskad förbrukning (6,6/7,0 mot tidigare 7,0/7,5) och naturligtvis mindre utsläpp. Framförallt är det andra utsläpp än CO2 som minskat.
Jag har fått det här som svar på en fråga till Volvo i GBG på vad som gjort att man kunde sänka förbrukningen från 7,0 till 6,6 på den manuella.
Jag är osäker på om den nya motorn letat sig ner i XC70 eller om det är bara i XC60 den finns, infon på volvocars.se tyder på att det är så.
I MY11 sitter en uppgraderad version av 2.4l dubbel-turbo dieseln (dvs 2.4d och D AWD) som är EURO 5 klassad. Den har ny insprutning (lik den i nya 2.0l D3) och en del andra förbättringar. Det leder bland annat till minskad förbrukning (6,6/7,0 mot tidigare 7,0/7,5) och naturligtvis mindre utsläpp. Framförallt är det andra utsläpp än CO2 som minskat.
Jag har fått det här som svar på en fråga till Volvo i GBG på vad som gjort att man kunde sänka förbrukningen från 7,0 till 6,6 på den manuella.
Jag är osäker på om den nya motorn letat sig ner i XC70 eller om det är bara i XC60 den finns, infon på volvocars.se tyder på att det är så.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936