Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jajoxc60
Fan också... Hur mycket sämre är detta system än Dynaudio? När jag beställde min bil så stod det uttryckligen att det var ett Dynaudio-system. Jag tog Premium sound + subwoofer.

Jag hatar såna här rumskompenserande system. Brukar döda musikaliteten helt och ge ett onaturligt ljud.

/ Jacob
Användarvisningsbild
av petkas
vicster skrev:Jag tar mig rätten att svara för petkas:

Nej, sedan MY11B har Volvo inte längre Dynaudio i någon av sina bilar. Däremot MultEQ XT från Audyssey som ska göra ljudet bättre på något vänster... :roll:
Läs mer om PS och Audyssey här: http://www.audyssey.com/aboutus/press/volvos60.html
tackar för länken,här har ni google översättning från den aktuella sidan.

Audyssey MultEQ XT ljud teknik som väljs för Volvo S60 att leverera Premium Sound

Audyssey tar hemmabioljud till bilar: Volvo Personvagnar antar Audyssey MultEQ XT för att trimma den nya S60 från koncept till produktion

Los Angeles, CA. - 10 februari 2010 - Audyssey är glada att tillkännage nya Volvo S60 som nästa bilmodell att använda Audyssey Laboratories MultEQ Teknik - standard för rum kalibrering i miljoner hem och professionella teatrar världen över. MultEQ är en innovativ akustisk korrigering teknik som gör att Volvo för att kalibrera ljudsystem i det nyligen aviserade S60. MultEQ bort den snedvridning som orsakas av bilens hytt, så rent och klart ljud med en förbättrad ljudbild i varje säte.

"Vi är glada att samarbeta med Volvo Car Corporation, en världsledande tillverkare av bilar, att förlänga hem uppleva teater ljud till sina kunder." säger Audyssey VD Michael Solomon. "Volvo har nått en ny nivå av effektivitet och precision genom sin användning av vår MultEQ teknik."

"Vår mest avancerade audiosystem, Premium Sound, erbjuder en 12-högtalarsystem trimmad och kalibreras med den prisbelönta MultEQ från Audyssey Laboratories, en nyckel till korrekt och kuvertering ljud, ett absolut världsklass ljudupplevelse, säger Tomas Ahlborg.

MultEQ använder information som fångas på flera platser i kabinen för att korrigera både tid och frekvens problem reaktion orsakad av högtalarplacering och reflektioner. Den ljudbild är återgivet som det är i den ursprungliga inspelningen blir sång fokuserad, är musikalisk balans återställs, blir musikinstrument exakt lokal, och surround intryck görs sömlös och kuvertering.

Förutom MultEQ har Audyssey utvecklat och släppt ett flertal andra tekniker som för närvarande sjöfart i en mängd olika hemmabiosystem och tv-produkter: Audyssey Dynamic Volume, som möjliggör handsfree lyssnande genom volymutjämning, Dynamic EQ för att bevara tonbalans och surround intryck under lägre nivå lyssnande, och Audyssey DSX för att lägga surroundkanaler där de har störst effekt. Audyssey förutser denna teknik också kommer att migrera till fordonsindustrin miljön.
Användarvisningsbild
av XC60D3
Nu är det förvisso S/V60 som det handlar om här, men jag upplever att ljudet är både bättre och sämre i min nya XC60 (HP) än vad det var i min gamla S40 MY05 (HP). Jag kunde spela högre i min S40 jämfört med XC60 utan att det lät dåligt. Men i gengäld så låter det bättre (fylligare ljud) i XC60 vid normal volym. Det skorrar lite från höger fram när jag drar på ordentligt. Kanske blir en garantiåtgärd på den högtalaren ;)
av XCThord
Håller helt med angående sätena! Jag åker ganska ofta i våra firmabilar (V70 -10) och visst är stolarna sköna men de kan verkligen inte jämföra sig med de i gamla V70:n. Jag är 1,95 och för mig är de alldeles för korta!

Lite bör man ändå kunna förvänta sig av en bil med premiumambitioner enligt min mening. Min S60 DRIVe hade ett listpris på drygt 400 000 kr, vilket visserligen är klart billigare än motsvarande A4/3-serie/C-klass, men ändå mycket högre än många andra märken.

Det jag egentligen stör mig på är prisskillnaden. PS (som nu är utan den välkända Dynaudiologgan) är väldigt mycket dyrare än HP och då kan man förvänta sig väldigt mycket tycker jag. Har för mig att B&O-anläggningen i A4 kostar under 10 000 kronor extra (inte 100 på det dock?), och Skoda tar väl typ 4 000 kr för sitt 12-högtalarsystem. (Är medveten om att Skoda inte är en direkt konkurrent, men de har också ett obrandat egengjort system.)
Användarvisningsbild
av jajoxc60
Jag är välbekant med PS-anläggningen i förra XC60 med Dynaudio. Jag kommer med en utförlig recension när jag fått min bil som har det nya PS-systemet.

/ j
av viktore
Mig veterligen använder Volvo nu Harmann Kardon för högtalare och Alpine för huvudenheten.
Jag har förstått att V70 och S80(?) ägare tycker att PS blivit sämre, men återigen så är det inte samma system som i S/V60 varför dessa åsikter är helt ovidkommande i denna diskussionen.

Det verkar som de nya ljudsystemen har mer avancerade inställningsmöjligheter än de äldre och man bör nog laborera med dessa innan man spikar sin åsikt. Vad jag läst mig till verkar det som att systemen i S/V60 (kanske också XC60?) låter sämre med "fabriksinställningar" men att skillnaden efter pillande med inställningar blir stor.
av Soulman
Nu går jag något OT men måste hålla med lite här. Nu kör jag V70 med HP + sub och det har varit ett jäkla rattande för att få till nåt vettigt. Vana trogen gjorde jag den vanliga hängmattan på EQn men det gick inte. Kurvan ser helt ologisk ut men funkar nu med akustiken i bilen. Ut och ratta som sagt!
Sen är det en sån våldsam skillnad mellan FM ljudet och digital källa så jag undrar nästan om det är nåt knas på FM delen. Den saknar i princip all form av ljud över 12k.
Användarvisningsbild
av Funk
Mig veterligen använder Volvo nu Harmann Kardon för högtalare och Alpine för huvudenheten.
Jag har förstått att V70 och S80(?) ägare tycker att PS blivit sämre, men återigen så är det inte samma system som i S/V60 varför dessa åsikter är helt ovidkommande i denna diskussionen.
Det är inte Harman Kardon, det är Harman Group som levererar högtalarna. Det är moderbolaget bakom HK, men ingen beröringspunkt annars... t.ex så var Luxorfabriken i Motala en leverantör av högtalare som köptes av Harman under tidigt 2000-tal, det blev inte HK för det...

S/V60 låter inte speciellt bra dom heller, vare sig du valt HP eller Premium Sound Multimedia... och jag har haft tid att jämföra och trixa med inställningarna. Tyvärr så har det nog snålats en aning för mycket på alla håll. Därmed inte sagt att jag tycker det är tväruselt, men det har blivit sämre. Mer funktioner, DVD-spelare och avancerade digitala korrigeringskretsar kan inte uppväga allt. Jag är ingen basnarkoman och kan leva med lite mindre tryck om det är ett lent och fint mellanregister och diskant, men tyvärr så är det snarare grötigt och instängt.

/Thomas

Den grova slangen går ner på någ[…]

3G släcks

Jag lyfter upp frågan igen. Vad gäller[…]

Dessa https://vparts.se/se/tandkabelsats-till-volv[…]

Ska bränslepumpen gå igen även ma[…]