Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte ägt någon V60 men när jag jämför bagageutrymmet med min V70 så ser det litet, väldigt litet, ut. Var lite inne på att skaffa en V60 T3 eftersom den rabatteras så mycket nu, men har kommit fram till att det inte funkar. Den ser hälften så stor ut i bagageutrymmet (men det är den inte i liter räknat dock).
Har testat V60:ns bagage och det är i praktiken MYCKETmindre. Bara en sån sak som att två av våra tre barnvagnar inte går in alls. i V70:n går de in lätt och det får plats resväskor vid sidan om+annat. Faktum är att en 20% ökning av antalet liter i en kombibils bagage + bättre form gör underverk.

Kvalitet och komfort är mycket lika. V70:n har ju ett mer komfortorienterat chassi och kanske den är aningen tystare. Men för min smak är V70 nästan för mjuk - körkomforten blir bättre om bilen skulle vara något mellanting mellan komfortchassi (std i V70) och sportchassi (std i V60).
PH
Jag bytte förra veckan V70II till V60. Vi har två barn, en dotter som precis fyllt två och en son som fyller fem om ett par veckor.

Bagaget i V60 är mindre, men jag tycker ändå inte det någon extrem skillnad för oss. En V70 med en liggvagn typ Emmaljunga ger ungefär lika mycket utrymme över som en V60 med sulky (sån som blir långsmal när man fäller ihop den). Det är väldigt få gånger vi har lastat V70n helt full, så vi resonerade som så att en takbox de få gångerna om året man behöver mycket plats gör att V60 borde funka för oss.

Jag tycker byggkvaliteten känns ett snäpp bättre i V60 än i V70 och absolut i nivå med t.ex Audi och BMW. Komforten kan jag inte riktigt uttala mig om ännu eftersom jag inte har gjort någon långresa med den ännu, men jag tycker den känns väldigt bra så här långt. Är totalt sett helnöjd.
ang. ref. Audis byggkvalitet är nästan alltid bra.
Men vi har en e60 525i före FL som är märkbart plastigare än vår V70II... efter FL är 5-serien klart bättre.
1-serien är lite plastig, X1 är ännu plastigare, nya 5-serien mycket, mycket oplastig.
Jag tycker nog också att både S/V60 o XC60 känns aningen mer välbyggda än V70II men det är ingen större skillnad.
Och V70II är mjukare och aningen tystare men med t ex R-design så är nog skillnaden omärkbar.
Dock tenderar ju en lite större bil att vara tystare.
PH
Hej,

Har tidigare kört V70II och kör nu V60, största skillnaden är
lastkapacitet vs körunderhållning.
Jag har bytt har en son på 9.

Visst är bagaget mindre men bilen är trevligare att köra där V70:n känns som svullen
maräng är V60 en naggande god biskvi.

Enda jag stör mig på är att halvläder inte finns till V60.

V70 2,4D -> V60 D3

mvh
agron
Min kollega gjorde det nyligen, hämtade ut sin V60 D3 (2.0l motorn), bytte från en V70II MY08 2.5T (har jag för mig).

Han verkar nöjd, han tycker den är sportig som fasen och har riktigt sköna vägegenskaper. De har två barn.
Oljespec.

Tack för detta, men har inte tillgång t[…]

Lagning av mindre lackskador

Lackstift funkar hyfsat på riktigt små[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Har sökt info om vilket bränsle man ska […]

Är den xenonkonverterad med kina-dynga? Det[…]