Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pakpak
sista dumma frågan, noob på dieselvärmare...skall man köra med den på när det är kallt? hade på den imorse 2 minuter innan jag gick till bilen, stängde av den, och var lite halv-svårt att få igång bilen..så syftet är att den skall vara igång hela tiden?, eler bara när man skall starta? eller skall den vara på när det är kallt? elelr är den bara till för att värma bilen innan man åker? eller att motorn också skall vara varm innan man startar, lättare och drar mindre då?
av mojja
pakpak skrev:sista dumma frågan, noob på dieselvärmare...skall man köra med den på när det är kallt? hade på den imorse 2 minuter innan jag gick till bilen, stängde av den, och var lite halv-svårt att få igång bilen..så syftet är att den skall vara igång hela tiden?, eler bara när man skall starta? eller skall den vara på när det är kallt? elelr är den bara till för att värma bilen innan man åker? eller att motorn också skall vara varm innan man startar, lättare och drar mindre då?

Om du har den på autoläge så sköter den själv när den ska slå till och av. Det enda du behöver bry dig om är att ställa in tiden när du vill att bilen ska vara varm på morgonen.
av pakpak
mojja skrev:
pakpak skrev:sista dumma frågan, noob på dieselvärmare...skall man köra med den på när det är kallt? hade på den imorse 2 minuter innan jag gick till bilen, stängde av den, och var lite halv-svårt att få igång bilen..så syftet är att den skall vara igång hela tiden?, eler bara när man skall starta? eller skall den vara på när det är kallt? elelr är den bara till för att värma bilen innan man åker? eller att motorn också skall vara varm innan man startar, lättare och drar mindre då?

Om du har den på autoläge så sköter den själv när den ska slå till och av. Det enda du behöver bry dig om är att ställa in tiden när du vill att bilen ska vara varm på morgonen.
som sagt..jag kan inte detta, således används värmaren vid vanlig färd också, för att värma bränsle? så att stänga av den när det är kallt ute innan start är inget bra..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nej, den värmer inte bränslet :D

Den använder bränsle för att värma motorn. :D Därför märkes det ökad förbrukning när du kör värmaren.

Så länge det är varnare än -10 upplevar jag motorns värme räcker till utan problem så då har jag inte autolägre på, är det kallare så sätter jag den på auto.
av mojja
En diesel värmare har 2 st funktioner. 1: få upp motorn i rätt arbetstemp fort på vintern.

2: värma kupén i bilen när det är kallt ute då en diesel inte orkar detta själv pga dess effektivitet blir inte spillvärmen tillräcklig.

Hade jag varit du hade jag slagit på autoläget i menyvalet och sedan bara ställt in tiden i tiduret eller om du har voc när du vill ha bilen varm på och skön på morgonen. Bilen sköter resten själv och du får minst huvudbry i det läget.
av mikebike
mojja skrev:2: värma kupén i bilen när det är kallt ute då en diesel inte orkar detta själv pga dess effektivitet blir inte spillvärmen tillräcklig.
Jodå, det går alldeles utmärkt. Min värmare var trasig över Julen och det var inga problem att hålla värmen i kupén trots 20-28 minusgrader. Andra bilmärken har inte standardmonterad värmare och det går uppenbarligen bra...

När det gäller Auto-läget undrar jag om inte värmaren startar automatiskt ändå vid kallstart?
Det finns två indicier:
Det luktar dieselavgaser om bilen när jag kör korta sträckor.
Häromdagen möttes jag av följande meddelande i färddatorn: Värmare ej tillg Låg bränslenivå

Jag har haft Auto-läget avstängt den senaste månaden.....
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
mojja skrev:2: värma kupén i bilen när det är kallt ute då en diesel inte orkar detta själv pga dess effektivitet blir inte spillvärmen tillräcklig.
Jodå, det går alldeles utmärkt. Min värmare var trasig över Julen och det var inga problem att hålla värmen i kupén trots 20-28 minusgrader. Andra bilmärken har inte standardmonterad värmare och det går uppenbarligen bra...

När det gäller Auto-läget undrar jag om inte värmaren startar automatiskt ändå vid kallstart?
Det finns två indicier:
Det luktar dieselavgaser om bilen när jag kör korta sträckor.
Häromdagen möttes jag av följande meddelande i färddatorn: Värmare ej tillg Låg bränslenivå

Jag har haft Auto-läget avstängt den senaste månaden.....
Om du har haft bilen på Service eller datorn är "resettad" av någon anleding så är bilen och värmaren inte synkade med varandra.

D.v.s det står Auto= Off i displayen men Auto är ON i värmaren.

Du måste flippa fram och tillbaka i displayen för att det ska synka sig med värmaren.
av mikebike
VolvoB20 skrev:Om du har haft bilen på Service eller datorn är "resettad" av någon anleding så är bilen och värmaren inte synkade med varandra.

Du måste flippa fram och tillbaka i displayen för att det ska synka sig med värmaren.
Verkar alldeles osannolikt, men jag har haft den på Auto tidigare i vinter och då verkade den gå (oftare).
Användarvisningsbild
av VolvoB20
mikebike skrev:
VolvoB20 skrev:Om du har haft bilen på Service eller datorn är "resettad" av någon anleding så är bilen och värmaren inte synkade med varandra.

Verkar alldeles osannolikt, men jag har haft den på Auto tidigare i vinter och då verkade den gå (oftare).
Inte alls, jag har min alltid i Auto = Off,

Varenda gång den har varit på service eller fått ny mjukvara så autostartar värmaren och man måste slå till/av i displayen innan det synkar sig. Så har det varit på alla V70II jag kört.

Har du väl fått värmaren i Auto= Off så kommer den sedan inte att auto-starta även om det är -25
trasig parkerigssensor

Båda de från skruvat och vparts funera[…]

Vad Volvo rekommederar idag vet jag inte. Jag tro[…]

Byta tryckgivare turbo

Har du manuell låda byter du den ganska enke[…]

Batteri till V50?

Jag behöver byta batteri till min V50 1.8 s[…]