Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
marwar skrev:Vi har ungefär så här: Har man en resande tjänst får man en tjänstebil. Väljer man att köra privat får man 5K mer i lön. Däremot får man inget löneavdrag om man tar ut en bil. (En del kanske tolkar detta som ett avdrag. Nu har jag fått från en tjänst till en annan och fått högre lön + bil, väljer jag att skita i bilen får jag 5k extra i "bonus", alltså ingen fast lön)

Får hoppas att även vi tar däcken vid sidan, då klarar jag en D3 Summum med automat :) Även om R-design lockar så tror jag automaten är mer "värd" när jag kör... V70 som ngn föreslår är jag mer skeptisk till, främst då jag haft några tidigare och att jag tycker XC60/V60 åker man bättre i.
Ok, då har du väldigt likt avtal som vi har. Förmånsskatten ger ca 2500-3000 kr per månad brutto och löneavdraget/missad bonus 2500-3000 kr brutto.

Det kostar oss alltså ca 5000-6000 kr / månad i beroende på bilmodell reda pengar efter skatt att ta ut tjänstebil. Jag uppfattar att det inte ligger så långt ifrån att köpa bilen själv vad gäller kostnaden.
Användarvisningsbild
av consensus
VolvoB20 skrev:Ok, då har du väldigt likt avtal som vi har. Förmånsskatten ger ca 2500-3000 kr per månad brutto och löneavdraget/missad bonus 2500-3000 kr brutto.

Det kostar oss alltså ca 5000-6000 kr / månad i beroende på bilmodell reda pengar efter skatt att ta ut tjänstebil. Jag uppfattar att det inte ligger så långt ifrån att köpa bilen själv vad gäller kostnaden.
Nu vet jag inte hur ni räknar. Förmånsvärdet läggs ovanpå lönen och på detta betalar man skatt, detta blir nettokostnaden för bilen.

Växlar man förmånsvärdet till lön så betalar man samma marginalskatt som på bilen. Alltså, har vi 60% marginalskatt och förmånsvärdet är 5.000:- så "kostar" bilen 3.000:- per månad netto. Alternativt, skulle man kunna ta ut förmånsvärdet som lön så betalar man samma skatt (3.000:-) men får behålla 2.000:- netto.

Alltså;

1. Bil => det kostar dig 3.000:- netto och du har kvar samma lön som tidigare
2. Ingen Bil => Samma lön som tidigare plus 2.000:- netto.

Betyder detta att bilen kostar 5.000:- per månad? Ja, på sätt och vis - om man skulle kunna växla förmånsvärdet mot lön. Så jobbar dock inte de flesta arbetsgivare (inte min i alla fall). Bilen kostar då 3.000:- per månad.

Interessant diskussion dock, för 5.000:- skulle man kunna privatleasa en bil.
Användarvisningsbild
av Falstaff
Många företag brukar ta ett bruttolöneavdrag från den anställde för att denne har en förmånsbil. Så är förmånsvärdet 5000:-, brukar de ta en liknande summa från lönen för att täcka kostnader som spolarvätska, värdeminskning etc.

Då blir det ca 5000 netto per månad.
av Lövet
Det enkla sättet att räkna Consensus är

(Nettolön om ingen tjänstebil) - (Nettolön om man har tjänstebil)

vilket i VolvoB20s fall hamnar runt 5000-6000 tusen. Jag förstår precis hur han räknat då jag har möjlighet till tjänstebil med väldigt lika villkor. (Men iofs inte valt att ta det pga för kort årlig körsträcka)
Användarvisningsbild
av poseidon
Falstaff skrev:Många företag brukar ta ett bruttolöneavdrag från den anställde för att denne har en förmånsbil. Så är förmånsvärdet 5000:-, brukar de ta en liknande summa från lönen för att täcka kostnader som spolarvätska, värdeminskning etc.

Då blir det ca 5000 netto per månad.
Det är mer "personalbil", jag har det å tycker de tär värt det eftersom det blir ca 20-30% billigare mot att äga motsvarande bil privat. Observera att man måste jämföra med nya bilar hel tiden.
Användarvisningsbild
av Falstaff
poseidon skrev:Det är mer "personalbil", jag har det å tycker de tär värt det eftersom det blir ca 20-30% billigare mot att äga motsvarande bil privat. Observera att man måste jämföra med nya bilar hel tiden.
Absolut, enligt min erfarenhet är det en ganska vanlig form att finansiera sin bil. Där jag jobbar idag har vi exakt samma löneavdrag på bruttolönen som förmånsvärde. Dvs 4700 i förmånsvärde, ger 4700 i avdrag på bruttolönen = ca 4700 netto. Kanske ingen jätteskillnad mot privatköp, men ger en trygghet då företaget tar alla kostnader för bilen utom eget drivmedel.
av Volvo4me
Har V70II i vanliga fall men har nu en V60 i väntan på en ny V70II, och varje gång funderar jag vart lastutrymmet tog vägen, visserligen är väl inte V60 en "pack" bil men ändå...... Så en rekommendation med två kids är verkligen en V70.
App i sensus V90 CC ‘17 T5.

Du må gå til Volvo är så f&[…]

Beställt nya sommardäck, får bli[…]

Byta Batteri V oc vilka funkar

Hur blev det? Funkade det?

Brainys V60

Har samma problem, behöver pysslas om vart 5:[…]