Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jonteb97
Hej allihopa. Jag har en Volvo V60 D3 motor som gått cirka 24k mil. Har upptäckt nu nyligen att lite då och då så hör man ett gnisslande ljud i samband med att man startar bilen. Sen slutar det låta. Vad kan det vara?
av Ceska
Frikopplingshjullet generator, multiremen, spännare, AC magnetkopplingens lager. Det är några av dem mest förekommande felkällor till detta. Har inte du dokumenterat byte på dessa, förutom AC, rekommenderar starkt att göra det annars kan det sluta i stor motorhaveri.
av jonteb97
Jag var inne med bilen hos Volvo (Rejmes) och de sa att ljudet inte var farligt utan något vanligt förekommande på den typen av bil när den åldras. Enligt honom så kommer ljudet från servopumpen som är elektrisk på min bil, och nu tycker jag att ljudet kommer allt oftare. Offert från Rejmes på att byta ligger på 9500kr och då byts pumpen + servovätska, är det något mer man borde tänka på?
Användarvisningsbild
av Erik Å
jonteb97 skrev: lör 12 jul 2025, 14:21 Enligt honom så kommer ljudet från servopumpen som är elektrisk på min bil,..
Finns det ingen säkring för servopumpen som man kan rycka ur för att bekräfta att gnisslet verkligen försvinner..?

Samma på min S60 2.5T 2005 när det &aum[…]

Dagens lågfriktionsoptimerade oljor är […]

Svårlösta vibrationer

Aha, du menar att själva monteringen blir int[…]

Släpper vatten

Känn om det är blött under mattorna[…]