Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magben02
Jag har en V60 D4-18 som lite för ofta varnar för låg batterispänning trots att jag laddar upp med extern laddare. Vad blir effekten av att hjälpstartbatteriet är gammalt förutom att start-stopp inte är tillgänglig?
Hur är mina bägge batterier i bilen kopplade?
Användarvisningsbild
av MartinS
Mig veterligen påverkas bara start/stop-funktionaliteten när AUX-batteriet (det jag misstänker du kallar hjälpstartsbatteriet) är dåligt.

Jag vet inte exakt hur de två är ihopkopplade men det lilla batteriet skall driva "bilden" när motorn är i "stop-läge", så används det ordinarie startbatteriet för att sedan starta bilen. Båda batterierna laddas när motorn är igång. Jag tror inte det lilla batteriet laddas (frånkopplat när bilen är avstängd) när du laddar det stora med en batteriladdare.
av Malmstroem
Är det lilla batteriet dåligt får du felmeddelande om att ”start-stopp” inte fungerar.

Är det stora batteriet dåligt får du felmeddelande om låg batterispänning.

På min XC90 -17 ska bägge batterierna laddas om jag laddar på laddpunkterna under huven. Jag tror detsamma gäller din V60.

När mitt lilla batteri blev dåligt kopplade jag laddaren direkt på polerna på det batteriet. Då slapp jag felmeddelande om icke fungerande start-stopp i några dagar. Det hjälpte inte i längden, utan jag fick köpa ett nytt batteri rätt snart.

Med två fräscha batterier räcker det för mig att bara ladda vid laddpunkterna under huven.
av Jonas_latt
Har du någon gång bytt batteri.
På Volvo ska man koppla in datorn och meddela bilen att man byter batteri.
Jag har också gått in och "talat om" för bilen att jag har bytt när jag egentligen bara har laddat batteriet.
Då har detta meddelande försvunnit.

Vissa säger att detta är fel. Men har hjälpt många runt mig med Volvo när de varnar för batteri.

Googla på Volvo bms finns massa hur du nollar detta.
Tex viewtopic.php?t=165688
av dannesk
Jonas_latt skrev:Har du någon gång bytt batteri.
Jag har också gått in och "talat om" för bilen att jag har bytt när jag egentligen bara har laddat batteriet.

Vissa säger att detta är fel. Men har hjälpt många runt mig med Volvo när de varnar för batteri.

Man ska inte nolla BMS och batteriräknaren om man inte bytt batteri, då tror CEM att batteriet är nytt och anpassar laddningsalgorithmen efter nytt batteri.
Det man ska göra är att låta BMS räkna om laddstatusen SoC så meddeladent försvinner som jag också skrevi tråden du länkade till. Detta kan man ibland få göra om man inte laddad korrekt med tex laddaren direkt på batteripolerna och CEM och BMS inte loggat att man laddat batteriet. Detta är också det TS och andra bör göra om batteriet är laddat men får felmeddelande och låg batterispänning.
av Jonas_latt
dannesk skrev: lör 19 apr 2025, 11:54
Jonas_latt skrev:Har du någon gång bytt batteri.

Man ska inte nolla BMS och batteriräknaren om man inte bytt batteri, då tror CEM att batteriet är nytt och anpassar laddningsalgorithmen efter nytt batteri.
Det man ska göra är att låta BMS räkna om laddstatusen SoC så meddeladent försvinner som jag också skrevi tråden du länkade till. Detta kan man ibland få göra om man inte laddad korrekt med tex laddaren direkt på batteripolerna och CEM och BMS inte loggat att man laddat batteriet. Detta är också det TS och andra bör göra om batteriet är laddat men får felmeddelande och låg batterispänning.
Jag vet att man ska "ska" göra detta. Men det funkar för mig och minst 5-10 bilar till jag gjort detta på. Om man byter batteri och glömmer föra detta så kommer bilen fortfarande varna. Och då tycker jag det är bättre att nolla ändå.
av dannesk
Jonas_latt skrev: Jag vet att man ska "ska" göra detta. Men det funkar för mig och minst 5-10 bilar till jag gjort detta på. Om man byter batteri och glömmer föra detta så kommer bilen fortfarande varna. Och då tycker jag det är bättre att nolla ändå.
Klart att det funkar på de bilar du gjort det på men datorn får fel info om batteriets status därför ska man inte göra det. Det man ska göra är att låta BMS räkna om SoC istället, då försvinner meddelandet när BMS rapporterar rätt värden till CEM utan att nolla batteriräknaren.

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]