Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lobocut
Derank skrev: ons 16 apr 2025, 20:45ja, 1år.
Du får scrolla ner.

"Livslång personlig garanti på Volvo Originaldelar
Det spelar ingen roll hur många mil du har kört din Volvo. Så länge du äger bilen erbjuder vi livslång personlig garanti på Volvo Originaldelar som du har köpt och monterat hos en auktoriserad Volvoverkstad. Det innebär att din personliga servicetekniker reparerar eller byter ut delar med material- eller tillverkningsfel helt kostnadsfritt. Garantin omfattar inte slitagedelar, förbrukningsprodukter eller tillbehör."
Garantin täcker inte slitagedelar! En kamrem har ett bytesintervall, och är alltså en slitagedel. Sen brukar inte en havererad del som skulle täckas av ”bytesgarantin” inte ta följdfel.

Så den vägen tror jag inte det finns någon garanti att åberopa, tyvärr.
Användarvisningsbild
av fjohan82
När jag fick en del ersatt av detta framkom att det är individuella bedömningar från fall till fall, om delen ska bytas utan kostnad eller ej.
av Lobocut
EbbevonVolvo skrev: tor 17 apr 2025, 18:45 Garantin täcker inte slitagedelar! En kamrem har ett bytesintervall, och är alltså en slitagedel. Sen brukar inte en havererad del som skulle täckas av ”bytesgarantin” inte ta följdfel.

Så den vägen tror jag inte det finns någon garanti att åberopa, tyvärr.
Jag fråga när jag bytte min kamrem, och den räknas inte som slitagedel. Och det har att göra med att den ska hålla mellan bytesintervallen. Gör du dock över bytesintervallen, så täcker inte garantin det.

Och eftersom TS bil inte har bytt sin kamrem hos en volvo verkstad, med orginaldelar, så går det ju inte att åberopa denna garanti.
Användarvisningsbild
av Derank
Fast det där håller inte, det är ju som att säga att om kamremmen går av på en ny bil efter 8000mil el 7år så står volvo för kostnaden eftersom den ska hålal i 10år el 18000mil glöm det, kamrem är en slitagedel.

Jag bytte multirem p min XC60 på 9000mil hos Volvo den ska ju då hålla i 9000mil till, brast vid 12000mil pga havererad lager i spänrullen för den byter man först vid 18000mil. Det var bara betala för kalaset igen,. jag hänvisade till servicegarantin men den gällde inte.

Servicegarantin är inte värt ett piss i mina ögon iaf, alltid en massa om och men när det händer något.
Användarvisningsbild
av lennarte
Garanti idag är bara ett försäljningsargument. Man får ha gott om pengar att strida med i en domstol. Verkstäderna vet att "vi" inte gärna drar det till domstol. Är det 12000 mils intervall ska grejerna hålla 12000 mil, punkt. Annars får ju fabrikatet korta ner intervallen. Men det gör dom inte gärna för då blir serviskostnaden över tid högre. Och låga servicekostnader säljer...........

På Google-bilarna ser man tydligt om de inte[…]

Felsökning av vattenpump

Är där inget glapp eller oljud är[…]

Så felsökning av stolvärme gå[…]

Problem med Carplay Senus

Ibland får telefonerna uppdateringar som int[…]