Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Värme kan påverka livslängden och lagringstiden innan montering och försäljning. Tror nog att det är spänningen på batterier som räknas ?
Titta på bilden ovan i flödet "do not install after 1502 " dvs installera inte efter 2015 vecka 02 borde det ju betyda så man vet nog hur mycket (lite) energi det är kvar då som skall räcka för att uppfylla specen.
MartinS skrev: lör 14 sep 2024, 11:31 Vad menar ni att det är för tid som räknas, eftersom en del bilar klagar efter 8 år och andra 10-12 år?
Tjena Martin.
Det är flera faktorer som spelar in här. Om enheten(bilen) varit strömlös titt som tätt så kommer VOC att spänningsmatas med sitt internbatteri. Lika så om bilen ligger i djupsömn. Efter 5 dagar eller nåt sånt. Då spänningsmatas VOC via sitt internbatteri när den skickar sin status varje timme. Många bäckar små så att säga. Sånt har inverkan på den totala räkneverket hur snabbt den räknar ned, för det är bara tid som räknas här. Det finns ingen spänningövervakning över batteriet i VOCs algoritm. Det är bara en procentskala som räknas ned till 15% och då tänds felkoden för batteriet.
Intressant teori men har du någon mer info som styrker ditt uttalande ? Själv upplevde jag i somras att VOC uppdaterades över telefon-nätet och när detta var klart så ringdes Sos alarm upp automatiskt samt att service erfodrades pga batteriet var dåligt allt detta utan att jag har ett Voc abbonemang.
Mig veterligen har inte nödlarm via VOC något med VOC-abbonemang att göra.
Hej där piphalu.
Det du skriver låter helt ologiskt. För VOC/PHM kan inte uppdateras med fjärråtkomst på P3 generationen. SOS alarm ringer heller inte upp dig till din bil om bilen(SRS) inte har sänt någon kraschdata. Däremot kan du få kontakt med Volvo On Call Center om du själv trycker på knappen SOS/VOC. Jag tror du måste ha blandat ihop det med något annat. Själv har jag en 2012 VOC med abonnemang aktivt på min bänk rigg och det ringer inte i den eller gör några konstiga manövrar, jag har även 2 st andra med VOC 2015- på min bänk rigg som är provisionerade och aktiva men de inget abonnemang. Dessa gör inte heller några av det saker du nämnt.

Det är inte eCall i P3 så SOS har inte direkt koppling till din "bil" utan algoritm ser ut så här:
Du kraschar med bilen. PHM skickar data till VOC. VOC Center bedömer efter insamlat data hur den ska gå vidare. VOC ringer. Får de ej kontakt med dig ringer dom SOS och ger dem all information.
Det är vad som hände iaf, men när uppdateringen var klar ringdes sos upp av bilen utan min påverkan och sos svarade bar och frågade om allt var ok med mig och bilen. Det har ju pratats om någon program uppdatering på systemet , jag får googla runt och se vad jag kan hitta borde iaf kunna se vilken programvara som ligger i bilen just nu och rapportera den här .
Det är vad som hände iaf, men när uppdateringen var klar ringdes sos upp av bilen utan min påverkan och sos svarade bara och frågade om allt var ok med mig och bilen. Det har ju pratats om någon program uppdatering på systemet , jag får googla runt och se vad jag kan hitta borde iaf kunna se vilken programvara som ligger i bilen just nu och rapportera den här . Har senare provat att ringa sos och det fungerade oxå.
Det är vad som hände iaf, men när uppdateringen var klar ringdes sos upp av bilen utan min påverkan och sos svarade bara och frågade om allt var ok med mig och bilen. Det har ju pratats om någon program uppdatering på systemet , jag får googla runt och se vad jag kan hitta borde iaf kunna se vilken programvara som ligger i bilen just nu och rapportera den här . Har senare provat att ringa sos och det fungerade oxå. ps uppdateringen tog nog 10-15 minuter och visades på displayen tror det stod "VOC uppdateras" eller liknande och när det var klart ringdes sos upp.
piphalu skrev: fre 13 sep 2024, 15:50 fix för reserv-batteri till VOC
Tadiran CR-SL770T 3,6V Litiumbatteri med extremt låg självurladdning 0,7% mot normala 3%, köpte från Batterinet.se 380 Sek + frakt flyttade över sladdar och kontakt lödde och tejpade.
Installerade i modulen innanför handsfacket i min V60 2013. raderade felkoden i min biltema felkodsläsare 15-1376 och använde specialfunktionen för reservbatteri och nu gick batteri kapaciteten upp från 8 till 100 %. Ps samma storlek på batteriet och det verkar bara vara Tadiran som kan bygga dessa batterier med extremt lång livslängd läs mer på tadiranbat.com
mvh hasse
Mors,

Minns du möjligen var i 15-1376 du hittade "använde specialfunktionen för reservbatteri ", finns återställningsmöjligheten under den generella batterifunktionen i felkodsläsaren?
Ska göra samma resa inom kort i min V70 2014.

Robert

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt j&[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]