Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1518247
Hej,

Har en V60 från 2014 som är registrerad som A-traktor.

Köpte den för ca 2 veckor sedan samma dag tändes motorlampan, läste av koderna och den klagade på Closed loop EGR control at limit, flow too low. Tänkte aha igensatt Egr ventil, låter rimligt eftersom att den gått ca 30000 mil och som A traktor i ca ett år på låga varvtal är det inte orimligt att den sotat igen.

Häromdagen började den även bete konstigt när man stänger av motorn. Lite som om den tänder en gång till innan den stoppar.

Fick upp motorservice erfodras i mätarhuset och läste av felkoderna. Fick upp P2101 Throttle Actuator ”A” Control motor circut Range/Performance och P1589 Throttle unable to control to desired throttle angle.

När man håller inne startknappen för att sätta tändningen i läge II hörs ett metalliskt skrapande ljud från spjällhuset.

Tog loss EGR röret och det var ca 1-2mm med en sotbeläggning. Så en rengöring av ventilen känns bekräftat att det behöver göras. Läste även på en annan tråd på garaget.org med en d5 som haft samma problem att sot i spjällhuset kan göra så att kuggarna slits sönder.
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4238829
Men som 15åring på en budget vill helst jag inte lägga pengar på saker som inte behöver bytas.

Tänkte att det var värt att kolla här om någon haft liknande problem innan jag beställer ett spjällhus.

Är begagnade något att ha eller bör jag köpa ett från volvo?
Måste jag åka in och kalibrera det potentiellt nya spjällhuset eller gör bilen det automatiskt?

Bifogar två bilder, en med felkoderna och en med ca en fjärdedel av det som vi fick ur egr röret.
035B5B91-7F09-48FC-AF1E-943AC8897BAD.png
035B5B91-7F09-48FC-AF1E-943AC8897BAD.png (268.8 KiB) Visad 1367 gånger
E0BAC230-C52F-454B-8D9D-C0436BC53B6A.jpeg
E0BAC230-C52F-454B-8D9D-C0436BC53B6A.jpeg (2.84 MiB) Visad 1367 gånger
Tack på förhand
Mvh Erik

Alla bromsok är nya.. och glidpinnarna &aum[…]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]