Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
Låste upp och skulle åka iväg med bilen i morse, men finner att vänster backspegel pekar snett framåt, dvs den har fällts ut för långt. Provade fälla in och ut speglarna, men samma resultat. Provade med handkraft att dra den rätt, men då går den ur sitt läge och är lös....

Någon teori eller avhjälpande tips?
Användarvisningsbild
av Derank
Det ska ju bara vara att fälla fram den igen. Jag råkade gå in i min så den åkte för långt fram . var bara att fälla tillbaka den igen.

Måste vara nån låsning som pajat.
av grålle1
Parkerade och låste bilen.... och när jag kom tillbaka och låste upp så hoppade den rätt igen.....
Enligt instruktionsboken så skall man ta tändningsläge II och fälla in och ut.... upprepa vid behov...

Jaja, skönt det löste sig... orsaken var sannolikt att jag tvättade bilen igår, det var runt nollan ute, men i morse var det -4. Så troligen lite is i mekanismen!?
av Icebear
Hej!
Ett tips är att man avaktiverar sidospeglarna på vintern och aktiverar dom igen till våren.
Det gör jag och då är det ingen risk att motorerna går sönder. :-)-)
av least
Backspeglarnas mekanism går inte sönder av att användas under vintern. Finns strömbegränsning till motorerna, de drar inte mer är vad specen tillåter.
av Jonas_latt
Det finns en klack, kil i backspegeln.
Hade flera som hade problem med detta att backspegeln åker ut sin läge och fortsätter mata framåt när jag jobba i verkstad.
Går ta i sär hela backspegeln och ta bort ärg och fixa kilen så funkar den kalas sen.
Finns video på Youtube på detta som jag följde.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Hojsan.
Ja exakt, kilen som låser spegeln är den som orsakar detta. Däremot skulle den mycket väl kunna frysa fast i infällt läge också under vintern om man dränkt spegelhuset med vatten. Fjädern inte är speciellt stark. Men att fjädern eller kilen förr eller senare ärjar sönder eller fastnar kommer drabbar de flesta P3 speglar med tiden vill jag nog påstå.
jag har en artikel om detta också: https://www.retrofitp3.se/2024/08/07/la ... otor-xc60/

Jag provkörde och provsatt en hel hög […]

Solenoid b4b

Glapp kan vara så enkelt som en dålig […]

XC60 T8 Polestar Engineered MY21 och nyare har en […]

Kod: ECM-720A Definition: Startspärrkommunika[…]