Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Min värmare på min XC60 -10 beter sig konstigt.
Med direktstart så startar den och går i någon/några minuter för att sen dö.
Ibland så startar den om igen och går som den ska, men oftast så när den dör så förblir den död.
Men ibland så funkar den precis som de ska med direktstarten...

Värmaren verkar funka som den ska när bilen är igång, för de blir varmt snabbt i kupén.
Så jag tänkte att de va vattenpumpen, men efter att ha grejat lite med den och matat den med ström så hör jag hur den går.

Har läst om flamvakt, och vet att jag hade felkod på flamvakten tidigare.
Vet någon vart den sitter, och går de att plocka bort och göra rent utan att demontera värmaren?

Tiduret verkar inte heller funka som de ska.
När jag kommer hem på kvällen och ställer in tiduret på morgonen dagen efter, då startar inte värmaren.
Men när jag ställer tiduret till att starta samma dag, på eftermiddagen så brukar den hoppa igång då.

Så har någon en bild eller liknande som visar var flamvakten sitter och hur jag gör rent den så vore de toppen!
Eller andra tips på vad problemet kan vara.
Kan det vara så enkelt som dåligt batteri? Även fast det underhållsladdas och inte har en tillstymmelse till att svika vid start av bilen.
Kan komplettera med lite mer info.
Imorse så startade jag värmaren med direktstart, den går igång och går i ca 3-5 min och låter precis som den ska.
Jag hör att vattenpumpen går.
Sen är de precis som att man bryter strömmen till den, den dör helt.

Jag ska ta lite felkoder så fort tid finns.
Men funderar ändå på om det kan vara så att vattenpumpen är dåligt? Tänker att den bryter för att vattnet inte cirkulerar.
För pumpen fungerade ju inte förut, så om den kärvat ihop så det är axeln på snurrar men impellern sitter fast?
Har nu bytt vattenpumpen och värmaren verkar nu funka som den ska.
Dock strular de mycket med tiduret..
Läste någonstans att de va en programuppdatering som behövdes för detta? Men bilar är servad sen ny på Volvo, borde inte detta va fixat då?
Andre023 skrev: fre 06 dec 2024, 07:44 Läste någonstans att de va en programuppdatering som behövdes för detta? Men bilar är servad sen ny på Volvo, borde inte detta va fixat då?
Vanlig missuppfattning, där man tror att man får alla uppdatering och buggfix på mjukvara, bara för att man servar bilen hos volvo. Ofta måste man påpeka att man har problem med det, sedan kan man även bli tvingen att betala för uppdateringen.

Skobes i Nyköping tex, där ingår bara ev uppdateringar till växellådan och motorn, vid service. Jag var tvungen att fråga själv, och titta på deras dator med VIDA i gång. Det fanns då uppdateringar till modulen för mediasystemet och VOC. Båda dessa var bugfixar från volvo, men det läggs inte in automatiskt.
Nu har jag fortsatt grotta lite i detta, och har märkt detta:
När jag kör på direktstart på morgonen, då går den i några minuter för att sen dö.
Då går jag ut igen och startar den, då fungerar den som den ska.
Detta händer alltså så gott som varje gång, startar för att sen dö, sen fungerar den vid nästa start.

Har tagit felkoder och fick följande:
B1D3194 Flamma detekterad innan normal funktion, intermittent
B1D3392 Flamma slocknat under drift, intermittent

Någon som har tips på fortsatt felsökning?
Andre023 skrev:Nu har jag fortsatt grotta lite i detta, och har märkt detta:
När jag kör på direktstart på morgonen, då går den i några minuter för att sen dö.
Då går jag ut igen och startar den, då fungerar den som den ska.
Detta händer alltså så gott som varje gång, startar för att sen dö, sen fungerar den vid nästa start.

Har tagit felkoder och fick följande:
B1D3194 Flamma detekterad innan normal funktion, intermittent
B1D3392 Flamma slocknat under drift, intermittent

Någon som har tips på fortsatt felsökning?
Kan detta vara något? https://youtu.be/Z2GLKHP1LkE?si=Zo0Rjct_2Lt4j6PC har du googlat lika mycket som jag lär du redan sett denna dock.

Vem kom på den briljanta idén med ins[…]

240 startar inte

Sitter inget bränslefilter på förg[…]

Kanske funkar? https://www.youtube.com/wa[…]

Brainys V60

Efter omlackering , kanske man bör fundera p&[…]