- fre 29 nov 2024, 08:31
#1596092
5cyl är 18 000 mil.
Volvo V60 Cross Country -16 Summum Be A Pro 19 tum bor
Moderator: Moderatorer
klacken skrev: ↑tor 28 nov 2024, 18:24 Är ju 10 år som är maxJag har Volvos första 16V DOHC motor (745 -88B) och där var bytes intervallen 6000 mil. Mest för balansremmen skull, den gick sönder före kamremen om man slarvade med bytes intervallen. Det är ju samma än idag, på 5 cylinder motorerna går drivremmen sönder fortare än kamremmen och orsakar motorhaveri i ganska många fall. Så kör man inte typ 2000 mil om året, så byt vart 5-te år. Alla remmar.
lennarte skrev:Fast det är ju multiremmen som kan gå sönder i förtid och det orsakas oftast av frihjulet på generatorn eller dålig rem så då är inte lösningen att byta kamrem som håller betydligt längre än 5år om man inte når 18000mils gränsen innan. Byta kamremmen i förtid hjälper inget om multiremmen ger sig så fokusera på det som kan orsaka problemen istället. Byta multiremmen och spännaren innan 9000mils intervallet samt kolla/byta frihjulet är det man bör göra, jag har bytt mutliremmen på 6000mil på mina 5-cyl bilar. I sommras gick multiremmen på min XC60 efter 3000mil men byttes på garantin av Volvo ÅF, kamremmen klarade sig som fortfarande som är 8år gammal som inte är något problem.klacken skrev: ↑tor 28 nov 2024, 18:24 Är ju 10 år som är maxJag har Volvos första 16V DOHC motor (745 -88B) och där var bytes intervallen 6000 mil. Mest för balansremmen skull, den gick sönder före kamremen om man slarvade med bytes intervallen. Det är ju samma än idag, på 5 cylinder motorerna går drivremmen sönder fortare än kamremmen och orsakar motorhaveri i ganska många fall. Så kör man inte typ 2000 mil om året, så byt vart 5-te år. Alla remmar.
Meet Women Seeking Spontaneous Adventures in Your[…]