Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag tänkte byta krängningshämmare (kärt barn har många namn) fram och bak på min V60 över julhelgen, man måste ju sysselsätta sig med något på sin ledighet och dessa är inte speciellt dyra eller svåra att byta. :-)
De som sitter på min bil är aldrig bytta så efter dryga 23K mil kan man väl med gott samvete ersätta dem, tänker jag.

Efter att ha bestämt sig för att byta dem kommer man osökt till funderingen om vilket märke man ska välja då det finns ett antal, vad jag har förstått på omvägar så kostar de många hundra/styck hos Volvo så det är inte ett alternativ.

De jag har tittat på kommer från tyska Febi Bilstein och vad jag har kunnat läsa mig till är det ett lite bättre märke, stämmer det?
Någon som vet vem som tillverkar Volvos krängningshämmare?
fjohan82 skrev: lör 16 nov 2024, 23:39 Jag tänkte byta krängningshämmare (kärt barn har många namn) fram och bak på min V60 över julhelgen, man måste ju sysselsätta sig med något på sin ledighet och dessa är inte speciellt dyra eller svåra att byta. :-)
De som sitter på min bil är aldrig bytta så efter dryga 23K mil kan man väl med gott samvete ersätta dem, tänker jag.

Efter att ha bestämt sig för att byta dem kommer man osökt till funderingen om vilket märke man ska välja då det finns ett antal, vad jag har förstått på omvägar så kostar de många hundra/styck hos Volvo så det är inte ett alternativ.

De jag har tittat på kommer från tyska Febi Bilstein och vad jag har kunnat läsa mig till är det ett lite bättre märke, stämmer det?
Någon som vet vem som tillverkar Volvos krängningshämmare?
Har inte kunnat hitta vem som tillverkar till volvo heller men kör på SKF, Lemförder, meyle och säkert flera.
lemförder
bak x2: https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -lemforder
fram x2: https://aeromotors.se/kataloog/article/ ... -lemforder
tog artikelnumret från t.ex vparts och kopierade in på sidan^

Du kan även köpa service-delar när du ändå håller på. eventuellt andra delar ifall det behövs.
Ted68 skrev: sön 17 nov 2024, 18:57 Var ju riktigt bra priser på den sidan.
frakten är dock något högre än andra sidor(iklass som autodoc/vparts/med flera men kommer man upp typ 2000 eller 2500kr så är det gratis. så skall man köpa små saker så kanske man skall kolla andra ställen haha. köper även motorolja från denna sida numera(för mig har det varit billigare än t.ex oljemagasinet men man bör kolla så det är "rätt" spec på oljan
Verkar ju enkelt att byta i samband med däckbyte om int annat :) Finns det något vettigt att byta dessa innan de ger upp, min XC60 MY14 har rullat 20 000 mil och inget har bytts ut där tidigare
Mycket möjligt att krängningshämmare har många olika namn, men det känns inte som det är krängningshämmarna som skall byta?

Tack för bra tips och andra reflektioner, självklart är det bara "pinnarna/länkarna/stagen" jag syftade på.

Den där länken till sidan med prylar från Estland hade bra priser, absolut. Dock lite väl lång leveranstid med 10 dagar som den visar i mitt fall.
Det kan kanske funka om man inte har så bråttom och hoppas på att det blir rätt prylar som levereras. Även om det finns en .se adress är det inte alltid säkert att det sitter folk från företaget här i landet.
Brainys V60

Du är långt ifrån den först[…]

På en xc-70, 2008, kan man använda obd-[…]

Kanske, tar de flesta bilar som kommer på pr[…]

Japp det ska de vara, kan kika en dubbelgång