Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av finlirarn
För en månad sen bytte jag skivbromsar bak hos en däckverkstad. Dom gjorde även rent bakre bromsok och bytte bromsklossar.
Efter några dagar började kopplingen gå trögt ibland. Jag kontaktade då en annan bilverkstad och efter lite funderande bytte kom jag/vi fram till att dom skulle byta bromsvätskan. Dom gjorde det enbart för kopplingen. Det tröga försvann men kopplingen knarrade istället emellanåt.

Jag bad dom att byta all bromsvätska. Det hade aldrig gjorts tidigare på min bil som snart är 10 år. Efter bytet försvann knarrandet i tre dagar och allt var frid och fröjd. Idag har dock ett litet missljud kommit. Det låter som ett litet klick när jag släpper upp pedalen efter urkoppling.
Jag misstänker att det lilla klickande kommer tillta och kanske kommer knarrandet tillbaka?
Men oavsett, det verkar ju vara tydligt att det finns ett samband mellan bromsvätska och de tidigare problemen. Troligen missade däckverkstan att lufta bromsvätskan efter bytet av bromsskivor. Men jag har ju inte haft något problem med bromsarna.

Eftersom allt var okej under tre dagar efter bytet av bromsvätska, så undrar jag om detta är ett tecken på att bromsvätska läcker? Eller är det så att man behöver lufta hela systemet igen? Är det normalt i så fall att man kan behöva göra om det ett par gånger?Eller vad rekommenderar ni att jag gör?
Användarvisningsbild
av StefanN
finlirarn skrev:Troligen missade däckverkstan att lufta bromsvätskan efter bytet av bromsskivor.
Man gör ju inte det om man byter skivor bara.
Användarvisningsbild
av MartinS
Utan att ha hört ljudet tror jag knarrandet och klickandet är ett mekaniskt ljud nere vid pedalen och har inget att göra med ditt övriga bromssystem.
av finlirarn
MartinS skrev: ons 02 okt 2024, 08:57 Utan att ha hört ljudet tror jag knarrandet och klickandet är ett mekaniskt ljud nere vid pedalen och har inget att göra med ditt övriga bromssystem.
Okej fast så borde väl det inte försvunnit direkt efter byte av bromsvätska?
av nicdah
Jag han också höra ett tyst klickljud när jag släpper upp kopplingen på min V60 2018. Så det tror jag inte du behöver ora dig över. Jag har inte lagt ner någon energi på försöka hitta vad det är. Det kanske varit så sedan bilen var ny det vet jag inte.
Att dålig bromsvätska kan påverka koppling/kopplingspedal har jag sett på youtube.
Hardyskiva bult dimensioner

Kan hämta 12.9 fast om det duger... Om jag sk[…]

Ljud till navigator

vet inte om det funkar men vrid ner volymen d&ari[…]

Ingen aning men titta in på volvopartswebsto[…]

ps, jag var och kikade under motorhuven nu och hit[…]