Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Volvo V60 D4 Geartronic, 181hk, 2015

Motorlampan lös rätt länge så åkte in till verkstad, de körde diagnos och hittade fel på EGR-ventilen. Lämnade in den för byte av EGR-ventil. Efter bytet började problemet: när bilen har stått över natten eller kanske tre timmar och jag startar bilen så går den ojämnt. Har bilen stått över natten är beteendet att efter jag startar bilen så pendlar tomgången väldigt mkt upp och ner, ibland dör den. Efter kanske 4 minuter stabiliserar sig varvtalet och jag kan köra iväg. Dock kan den rycka lite några minuter till under körning. Ibland dyker det upp information om "försämrad motorprestanda", ibland inte, motorlampan lyser igen.
Om jag kört till jobbet på morgonen och ska hem efter en jobbdag dör den ofta vid uppstart så jag behöver ibland starta bilen kanske 5 gånger, sedan blir det ojämnt varvtal några minuter innan jag kan köra med den.

Varit inne på verkstaden, de har kollat med diagnosverktyg, och kommit med allt möjligt som anledning.....

På något vis känns det som att eftersom bilen går som vanligt några minuter efter att jag startat och kört iväg (även om jag får informationen "försämrad motorprestanda") känns det som att den tappar vacuum eller ngt, fast det är bara en känsla jag har.

Vet någon här vad det här kan vara för problem?

Motorkod D4204T5, bilen har gått 13 844 mil.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]