Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dextre
Beklagar startande av ny tråd relaterat till ett bilköp, men det här är en rent allmän fråga och gäller egentligen alla modeller av Volvo med samma växellåda.

Kan någon beskriva kort vad man skall lyssna efter i en M66 manuell växellåda?

På en bil jag kört i gott skick lät det lite när man växlar. Det var tydligast om man inte släpper kopplingen efteråt till dragläge. Speciellt i låg fart, helt urkopplad låda och växlar mellan 1:an och 2:an. Det låter någon femtedels sekund efter att man fört spaken i läge som om en "kugg går i nytt läge" (vilket ju också händer) under bilens främre del. Som ett litet dunk eller "klack" precis vid samma tidpunkt efter växling. Spaken går normalt och fint. Inget rassel, inget klonk, inget vinande och inget gnissel skulle jag säga.
av Dextre
Jag lyfter min tråd en gång till för att se om inte någon känner igen detta fenomen på bilar med manuell låda runt 2018 och bakåt.

Jag har en V60 -18 med manuell låda. När bilen är kall hör man inget särskilt (kan vara fläkten som överröstar) men när den gått ett tag låter det, vad jag skulle beskriva som ganska illa, när man byter växel. Så här ser observationerna ut efter lite mer tid med bilen. Det finns i övrigt inga observation vad gäller växling. Spaken går i lätt, växeln lägg i som den skall.

1. Det hörs efter några minters körning. Inte på en gång.
2. Det låter i huvudsak när man växlar till 1,2,3 och ibland även 4. Oljud runt bilen i höga hastigheter skulle kunna maskera när det man växlar till 5 och 6.
3. Ibland är det helt tyst utan ljud för att sedan höras igen vid en annan växling. Ibland är det så tydligt att man känner en vibration i stolen från det.
4. Ljudet hörs när man ligger i friläge och bara lätt för spaken i den riktning man vill, dvs innan växlen läggs i. Man kan alltså framkalla det och sedan gå till friläge igen.
5. Går man ur önskad växel som låtit illa till friläge och sedan till samma växel igen hörs det inte igen.
5. Ljudet (tuggande, chuggande, kuggande) påminner om det ljud som kan framkomma om man släpper kopplingen lite snabbt och bilen går i dragläge direkt.
Användarvisningsbild
av Cotag
Tycker inte det du beskriver låter normalt. Du har väl garanti kvar så låt någon verkstad titta på det?
av Dextre
Cotag skrev:Tycker inte det du beskriver låter normalt. Du har väl garanti kvar så låt någon verkstad titta på det?
Ja, den testades när den såldes och sedan har den varit inne på Volvo en gång till. De kunde inte framkalla ljudet sade de. Jag får demonstrera själv nästa gång.

Oljudet går inte att framkalla stillastående på tomgång när man växlar vad jag har märkt.
av Dextre
Volvo menar att det är ett normalt ljud från synkringen. De menar att det är därför det inte hörs när man står helt still och växlar. Jag kan ju ingenting om det där men det stämmer att ljudet inte har med själva iläggning av växeln att göra, utan bara att föra spaken upp mot det läge där den nya växeln är. Lägger man inte i den utan släpper tillbaka hörs inget nytt ljud på samma växel och man behöver inte utföra en växling utan bara markera åt det hållet så hörs det. Nästa steg blir att leta upp en bil med liknande motor och låda och jämföra.

Den har antingen stått utomhus eller i ett f[…]

Värmepaket 940

Jo skulle väl använt sökmotorn, det[…]

Nu har jag bytt drivaxel och spindelled - om n&ari[…]