Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kurben
Hej alla Volvo experter!

Har läst forumet under lång tid och fått mycket hjälp av alla instruktioner, men nu har jag fått ett problem som jag inte kan läsa mig till så lite hjälp från forumet skulle behövas.

Bilen är som sagt en V60 med T3 motorn från 2011.

MItt problem är en turbo som inte vill ladda, dålig prestanda alltså.

När jag läser ut felkoderna med min pirat variant av VIDA och Vdash2, så får jag följande koder:

CEM-B10EA13 Positive temperature coefficient heater. General Electrical Failures. Circuit open.
ECM-P268113 Engine Coolant Bypass Valve ""A"" Control Circuit/Open. General Electrical Failures. Circuit open.
ECM-P227995 Intake Air System Leak. Component Failures. Incorrect assembly.
ECM-P003973 Turbocharger/Supercharger Bypass Valve ""A"" Control Circuit Range/Performance. Mechanical Failures. Actuator stuck closed.

Denna är alltid kvar och poppar upp direkt efter nollställning:
ECM-P268113 Engine Coolant Bypass Valve ""A"" Control Circuit/Open. General Electrical Failures. Circuit open.

Så om jag nollställer alla felkoder så fungerar bilen bra en kort stund, den laddar bra och man hör det karakteristiska "fluddret" när man släpper gasen.

Men efter en stund så återgår den till dålig prestanda igen och samma felkoder kommer tillbaka.

Har testat att byta magnetventilen och detta gjorde ingen skillnad, kontrollerade även funktionen på den gamla och den var hel, så helt i onödan alltså...

Det känns som jag har en vakuum läcka eller något liknande.
Det som förbryllar mig är att efter nollställning så fungerar den en stund men sedan blir den slö igen.
av Kurben
Ja det är också min tanke eftersom en av felkoderna indikerar just det.

Men hur hittar man en sådan? Måste man ha någon rökutrustning eller funkar det med den gamla metoden att spruta startas lite runt rören tills man märker att varvet ökar tillfälligt?
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]