Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Puman
Har du tillgång till tryckluft så är det också ett bra alternativ för att få ut kolven. Plugga bromsslangen så du inte tömmer behållaren och abs-modulen (erfarenhet av det :-) ), kan vara knepigt att lufta abs:en utan Dice o Vida.
Användarvisningsbild
av MartinS
Tryck ner pedalen och spänn fast den med en regel med stolen så kommer det inte droppa vätska från bromsslangen när du skruvar bort den då huvudcylindern inte kan ta in mer vätska från behållaren när kolven i cylindern är intryckt.

Det är lätt att det blir kladdigt med tryckluftsmetoden, men det funkar om inte kolven sitter fast. Jag har renoverat ett par sådana här ok och jag skulle förespråka att ta bort handbromsmotorn och skruva ut kolven, då kan du göra rent innanför handbromsmotorn på samma gång för att minska risken för framtida motorhaveri.
av Ceska
Traktorföraren skrev: tis 30 jul 2024, 23:11 Jag blev lite fundersam där när du nämnde att du inte lyckades få dit damasken på oket.
Vet inte hur gammal bil du jobbade med iofs, detta gäller en 2017 15000 mil. Kolvarna glider iaf lätt i oken men kan ju vara bra att kolla där i kanten först då så det inte finns rost där innan man sätter igång och trycker ut kolven.
Bilen hade gått runt 28k mil och okej såg väldig rostig, tom att rosten hade tagit sig i godset under damasken. Enda rädningen skulle vart sanblästring som jag inte hade tillgång till. Dessutom visade sig sen att även gängor till avslutningsnippel var slut. Min slutsats blev har man en rostig ok med invändigt intryckta damasker som bak på tex P3 Volvo plattform pilla inte isär om man inte har tillgång till blästring. Utvändiga damasker som på tex igen P3 volvo plattform är ingen bekymmer med rosten, man kommer åt att göra hyfsat rent med handverktyg.
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.