Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av RichardPvbg
Tjenare! Jag har kikat runt lite på forumen här, samt lämnat in bilen på verkstad, där mitt problem inte har hittats och vänder mig nu till er, innan jag lämnar in bilen på Brandt, för en förmögenhet 😁

För ett par veckor sedan så fick jag problem med att den elektriska parkeringsbromsen på höger bakdäck låste sig och inte gick att släppa. Fick då hjälp av en vän att lyfta upp bilen och så plockade vi av däcket, konstaterade att beläggen var slut och att elmotorn till oket var en spricka i. Eftersom jag inte ville bogsera bilen och ändå hade tänkt att byta oket + motorn, så slog vi av elmotorn med hjälp av en mejsel och en hammare. Efter detta så släppte p-bromsen, MEN, jag hade helt plötsligt ingen bromsservo. Körde bilen till en mekaniker som bytte oket, elmotorn och bromsbeläggen (belägg på båda sidor bak). Efter detta har jag fortfarande ingen bromsservo och mekanikern var lika häpen som mig.

Finns det något samband mellan att vi slog sönder elmotorn, tro? Är det några säkringar som kan ställa till såhär stora problem? Är det någon som varit med om liknande? Jag får inga felmeddelanden på skärmen. :-(
Användarvisningsbild
av MartinS
Det låter långsökt att det felen hänger ihop.
av RichardPvbg
MartinS skrev:Det låter långsökt att det felen hänger ihop.
Det är precis det jag känner också.. Hände det i samband av en sjuk slump, tro? Jag har aldrig haft några problem med servon innan. Eller kan det vara något som kortslöts när man slog mejseln i elmotorn? Jag spekulerar vilt.
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.