Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60 D3-11.
Efter att ha glappat ett tag slutade plötsligt högtalarna i förardörren att fungera. Övriga högtalare fungerar.
Har letat efter tips på nätet och även rådfrågat Volvo verkstaden om tips.
Som jag förstår det så får man lyfta av dörren och sedan byta ut kablaget mellan dörr och bil.
Allt annat med dörren / bilen fungerar så som fönsterhissar, centrallås och larm och jag fick då rådet att låta det vara så att jag inte ställer till det med övriga kablar / elektronik.
Bilen är vår andrabil som används sparsamt.
Tänkte om någon sitter inne med ”stalltips” på hur man löser detta eller om man bara ska leva med detta för att inte göra saken värre.
Tack på förhand.
Jag hjälpte min mor med samma fel, fast på en v70 - 12. Det var i gummislangen som kablage för högtalarnahade nött av på grund av ett bundband som satt rejält hårt för att Holla kablarna i rätt position. 2 skarv hylsor löste det. Vi hade av dörren för att byta gångjärn i samma veva, men att ta loss dörren är lätt. 1*T40 håller läges armen, och 2*10mm mutter håller gångjärnen. Dörren i sig var rätt lätt, men rekommenderar att man är 2 när man gör det.
Tack för tipset. Du skriver att du använde skarvhylsor, var det för alla kablar eller bara högtalare kablarna? Jag har förstått att det är ett gäng kablar som sitter ihop i gummi ”röret” mellan dörr och kaross och blev avrådd att inte pula för mycket då man kan ha sönder / ha av andra kablar som kan ställa till värre skada än att inte ha en högtalare som fungerar.
Jag skarva de bara de som var av. När man hade av dörren (1*T40 och 2*10mm) så kom man åt lätt för att kunna dra bak gummislangen och fixa dom som var av. Det buntbandet som sitter för att hålla dom varnog för hårt draget från fabrik, så det klipptes och ett nytt sattes dit.
VOLVO 945 B230FD STARTAR EJ

Hej har en Volvo 940 b230fd som inte vill gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Man kanske kom på att det var lite lurigt at[…]

Kollad precis och jag har ingen ström till ob[…]

Recharge frågor

Beror på vilken årsmodell det är.