Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla,
Har länge beundrat den kollektiva kunskap som finns på forumet och tänkte nu använda den för ett allmänt köpråd.

Har bara bil i sommarhuset och kör sparsamt. Ett par hundra mil per år. Ska nu köpa "ny" bil och tänkte mig byta ut min älskade V70 mot en XC60. Har hittat en XC60 -15 D4 som gått 9000 mil hos en bilhandlare i samhället intill. Men jag har läst och hört om problem med oljeförbrukning/läckage och ryckig motor relaterat till EGR.
Är detta problem som fortfarande kvarstår efter så många år eller är de flesta bilar åtgärdade?
Bilen har motorkod D4204T5, 180 hkr, 4 ventiler, 2l, 8-stegs automat.

Bör jag stå över eller är det numera OK att köpa denna modell? Vad bör jag kolla?

Hiss eller diss? Vad säger den samlade kompetensen?

Richard
Ska du köra så lite så bör du fundera på en bensinare istället.

Känns som att det blivit mindre problem sen den senaste ombyggnationen för kylsystemet/EGR systemet men visst kan du få problem medans andra är problemfria.

Visst vet du att den bara är framhjulsdriven?
Stämmer att den kan ha problem med att den tar olja. Om det åtgärdat får man ju hoppas att det går att kolla upp. Min åtgärdades 2021 och har snart rullat 8000 mil felfritt sedan dess. Sen kör man så lite spelar det kanske inte någon roll(?)

Egr åtgärdades väl som att det fungerar nu sedan deras åtgärd

Utöver detta är det en trevlig kärra som jag gillar. Har fwd och det fungerar bra och då kör vi ändå en del i snö och berg mm och det gör ju de flesta andra bilar med

Är man bekväm av sig och inte har n&arin[…]

Tack för snabbt svar , men hur felsöker […]

Finns det överhuvudtaget vinterdäck uta[…]

Nu är jag inte alls inläst på tekn[…]